گزارش ، رازهای پیروزی چین بر کرونا

به گزارش کالارنا، با نزدیک شدن به فصل سرما و ادامه شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان، هر روز اهمیت کاری که چین در مقابله با این ویروس انجام داد بیش از گذشته آشکار می گردد.

گزارش ، رازهای پیروزی چین بر کرونا

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سرزمینی که اولین بار ویروس کرونا در آن کشف شد و پس از مدتی تعداد تلفات ناشی از کووید-19 نگران نماینده به نظر می رسید، اکنون با اقداماتی که مقامات این کشور در پیش گرفته اند تا اندازه بسیار زیادی به زندگی عادی بازگشته است. در بین ماه های ژانویه و فوریه چین در آستانه نوعی ناآرامی و حتی آشوب بود اما زمانی سیاست های دولت پکن کارآمدی خود را نشان داد که تصاویر تعطیلات موسوم به هفته طلایی به عنوان یکی از بزرگترین تعطیلات سراسر در این کشور منتشر شد و باعث حیرت مردم دنیا شد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

ابتلای روزانه 15 نفر در ماهی که 637 میلیون نفر به مسافرت رفتند

در تعطیلات هفته طلایی که از اول تا 7 اکتبر ادامه داشت 637 میلیون نفر که 46 درصد جمعیت کل کشور چین را شامل می شد سفرهای خود را شروع نموده و بیش از 69 میلیارد دلار خرید کردند. انجام سفر، خرید، برگزاری مراسم عروسی و دید و بازدید از اقوام، اقداماتی به شمار می فرایند که برای بسیاری از مردم نقاط دیگر دنیا ممنوع است. همزمان با این اتفاقات مردم در آمریکا و اروپا نگران مبتلا نشدن به این ویروس هستند و از سوی دیگر مقامات این کشورها نیز باوجود کوشش بسیار هنوز در روشن کردن دوباره موتور اقتصاد خود موفقیت چندانی نداشته اند.

درحالی که تنها 3 روز به عید شکرگزاری در آمریکا باقی مانده مقامات بهداشتی امریکا از مردم درخواست نموده اند که برای جلوگیری از مواجهه با یک موج دیگر ابتلا به کرونا، این مراسم را به نوعی قربانی نمایند. نکته مهم و نگران نماینده دیگر نزدیک شدن زمستان و فشار ناشی از سرمای هوا به سیستم ایمنی بدن است که خود می تواند باعث افزایش تعداد مبتلایان گردد. در آمریکا روز گذشته (25 اکتبر) 59624 مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش شد که از این بین 339 نفر جان خود را از دست دادند. این درحالی است که روز گذشته در چین تنها 15 نفر به این ویروس مبتلا شدند و هیچ مورد فوتی از بین مبتلایان گزارش نشد. آخرین پیک مربوط به تلفات ناشی از کرونا در چین مربوط به 17 آوریل است که 1290 نفر بود. طبق آخرین آمار رسمی چین با جمعیت 1.3 میلیارد نفری شاهد ابتلای 85810 نفر به ویروس کرونا بوده که در این بین تنها 4739 نفر جان خود را از دست داده و 80911 نفر نیز بهبود یافته اند.

آزمایش های هوشمندانه

موفقیت چین به چند عامل بستگی داشته است که یکی از این عوامل فرایند آزمایش هوشمندانه بود. دولت چین آزمایش از مردم این کشور را به سرعت و در عین حال رایگان انجام داد. مواردی که آزمایش آنها مثبت اعلام شد سریعا به مراکز قرنطینه و یا بیمارستان های مجاور انتقال یافتند تا خطر انتقال ویروس به وسیله آنها به افراد دیگر کاهش یابد. به گفته بروس آیلوارد، دستیار مدیرکل سازمان بهداشت دنیای قرنطینه سریع ووهان و ساکنان آن به مدت 76 روز یکی از اقدامات تحسین برانگیز دولت چین بود.

ردیابی ناقلین، رصد ویروس

یکی از عوامل دیگر مربوط به ردیابی سریع افراد ناقل این ویروس بود. باتوجه به اینکه مقامات این کشور تمایلی به تکرار تجربه ووهان نداشتند از این راهبرد استفاده نموده و سریعا اقدام به محدود ساختن فعالیت افراد ناقل کردند.

این راهبرد از یک سیستم سلامتی برای ردیابی تحرکات افراد استفاده می گردد. بسیاری از شرکت های چینی باید برای کارکنان خود گواهی بهداشت وی یک کد کیو آر منحصر به فرد تهیه نمایند. این کد تاییدنماینده سالم بودن افراد است و بدین ترتیب رصد ویروس به مراتب ساده تر خواهد بود. از دیگر اقدامات دولت ساخت بیمارستان در مدت کوتاه و ویزیت آنلاین بیماران توسط پزشکان بود. به گزارش نشریه پزشکی لنست، 14000 ایست بازرسی در نقاط مهم عبور و مرور در سراسر کشور ایجاد شد.

آزمایش 9 میلیون نفر در 5 روز

در 9 اکتبر پس از تایید ابتلای 12 مورد جدید به ویروس کرونا در یک بیمارستان دولتی در شهر کینگ دائو ، دولت چین از انجام آزمایش کرونا بر روی 9 میلیون نفر تنها در مدت 5 روز اطلاع داد. در ماه می نیز دولت چین در یک بازه 10 روزه از 11 میلیون نفر از ساکنان شهر ووهان تست کرونا گرفت. هرچند انجام این آزمایش رایگان بود اما افرادی که در این برنامه آزمایش گیری شرکت نمی کردند مجبور بودند در آینده هزینه انجام آزمایش را شخصا پرداخت نمایند و دولت بدین ترتیب سعی در ترغیب مردم برای انجام آزمایش داشت. بدون شک یکی از عوامل موفقیت چین در مهار کرونا انجام سریع آزمایش در مدتی کوتاه از تعداد زیادی از افراد بود.

قرنطینه و اجرای سرسختانه اما مؤثر مقررات

اجرای قرنطینه در بسیاری از نقاط دنیا اجرا شده و یا درحال اجراست اما شاید نکته ای که باعث اختلاف در نتایج شده نحوه اجرای آن باشد. شاید تصاویر مربوط به محبوس شدن مردم در آپارتمان ها و فریادهای آنها برای دریافت یاری در بسیاری از شبکه های خبری منتشر شده و انتقادهایی را از نحوه عملکرد دولت چین به همراه داشت. اما به گواه بسیاری از کارشناسان، اجرای سرسختانه قوانین قرنطینه یکی دیگر از عوامل موفقیت در چین بوده است. جدیت دولت برای کنترل این ویروس به حدی بود که مقامات محلی برای اطمینان از حضور مردم در خانه های خود به صورت منظم انها را زیر نظر داشتند.

چین یکی از کشورهایی است که مخالفانش در غرب همیشه از نحوه کنترل و نظارت بر شهفرایندانش انتقاد نموده اند اما در جریان شیوع ویروس، مقامات این کشور از فن آوری های پیشرفته مانند تب سنجی با استفاده از دوربین های گرمایی و تشخیص چهره و یا استفاده از پهپادها برای رصد افرادی که از منازل خارج شده بود، استفاده کردند. طبق نتایج تحقیقاتی که ماه ژوئن در نشریه ساینس به چاپ رسید مقایسه تعاملات انسانی در شهرهای ووهان و شانگهای در دو بازه پیش و پس از شیوع کرونا شاهد کاهش 7 الی 8 برابری بود. به اعتقاد نویسندگان این گزارش، حفظ فاصله اجتماعی به تنهایی یکی از عوامل مهم در کنترل ویروس کرونا در چین بود.

خاتمه کرونا در 8 سپتامبر

مسلما تجربیات پیشین چین در کنترل سارس نیز به این کشور در مواجهه با ویروس کرونا تاثیر زیادی داشت و هرچند بعضی کارشناسان با غیراخلاقی خواندن سیاستهای چین سعی در شکل گیری این ذهنیت در مخاطبان را داشتند که راهبردهای پکن در مقابله با کرونا در اروپا و غرب قابل اجرا نیستند اما پس از مدتی مقامات اروپایی نیز با الگوبرداری از سیاست های چین، موفقیت امیز بودن آنها را تایید کردند. رئیس جمهوری چین درحالی در 8 سپتامبر از پیروزی این کشور بر ویروس کرونا اطلاع داد که بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا نگران فرا رسیدن زمستانی سرد و تاریک هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 آذر 1399 بروزرسانی: 3 آذر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1540

به "گزارش ، رازهای پیروزی چین بر کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش ، رازهای پیروزی چین بر کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید