تاریخچه گالوانیزه کاشان

به گزارش کالارنا، یکی از برندهای معتبر در زمینه فراوری ورق گالوانیزه در ایران مجموعه امیرکبیرکاشان است و محصول فراوری شده در کارخانه ورق گالوانیزه کاشان با نام تجاری ورق گالوانیزه کاشان به بازار عرضه می شود.

تاریخچه گالوانیزه کاشان

برای فراوری گالوانیزه کاشان از روش غوطه وری گرم استفاده می شود. به این صورت که بعد از طی مراحل اولیه ورق فلزی در مرحله نهایی وارد یک وان حاوی فلزات داغ مانند روی می شود، که به این روش اصطلاحا روش غوطه وری گرم می گویند.

ورق گالوانیزه به دلیل داشتن مقاومت بالا نسبت به عوامل محیطی مخرب مانند رطوبت و خراشیدگی در صنایعی که مقاومت و استحکام حرف اول را می زنند کاربرد دارد.

به طور کلی گالوانیزه از یک فلز پایه (ورق آهنی) که به وسیله یک لایه فلزی سطحی محافظ (فلز روی) پوشیده می شود. این لایه سطحی همچون یک سپر فلز پایه را در برابر عوامل محیطی مخرب مانند رطوبت و ساییدگی محافظت می نماید.

فرآیند پوشش سطحی گالوانیزه کاشان

ورق گالوانیزه بعد از طی مراحل اولیه وارد مرحله پوشش سطحی می شود. این مرحله به دو روش انجام می شود.

روش نخست: به وسیله روش شیمیایی غیرفعالسازی

روش دوم: به وسیله روغن کاری

به طور کلی برای این مرحله یا به صورت تکی و یا از ترکیب هر دو روش بکار گرفته می شود. در شرکت گالوانیزه کاشان از متد شیمیایی کروماته برای انجام عملیات پوشش سطحی استفاده می شود و در نهایت ورق گالوانیزه فراوری می شود.

نکته: در محیط های که اندازه رطوبت و فرسایش سطحی بسیار بالاست از ورق گالوانیزه بجای ورق آهن و فزات دیگر استفاده می شود.

خصوصیات عمده پوشش سطحی

در کارخانه گالوانیزه کاشان به وسیله متد کروماته و به صورت دو طرفه و با حداقل اندازه فلز سطحی انجام می شود، در این مرحله پوشش فلزی (عنصر روی) 15 الی 20 (میلی گرم بر مترمربع) بر روی سطح ورق پوشش داده می شود.

برای تست اندازه پوشش سطح ورق از متد تست یک نقطه ای استفاده می شود. برای انجام این روش باید اندازه فلز پوشش داده بر روی ورق نبابد از 40 درصد کمتر باشد.

مراحل ساخت گالوانیزه کاشان

بعد از مراحل اولیه در مجتمع امیرکبیر دو مرحله گالوانیزاسیون و مرحله تکمیلی بر روی ورق فلزی اجرا می شود.

فرایند گالوانیزاسیون:

این مرحله به صورت غیر منقطع و پیوسته صورت می پذیرد و به طور کلی بر روی ورق ها فرآیند نورد گرم اجرا می شود.

مراحل فراوری گالوانیزه:

مرحله نخست شامل شستشو و پاکسازی ورق فلزی پایه است و در نهایت فرآیندهای نظیر اکسیدهای سطحی و احیاء، فرایندهای حرارتی و تست خواص متالوژیکی ورق اجرا شده و سپس عملیات پوشش سطح به وسیله غوطه ور سازی ورق در وان مواد مذاب اجرا می شود.

مرحله تکمیلی:

این مرحله بعد از فراوری ورق گالوانیزه اجرا می شود، که شامل مراحلی مانند افزایش قابلیت رنگ پذیری ورق (فرآیند اکسین پس)، شیت ورق ها (استاندارد و سفارشی) و مرحله فراوری ورق طرح دار می باشد.

مرحله اکسین پس : افزایش نفوذ ورق برای رنگ پذیری

مرحله صافی و کشش

مرحله پسیو: به یاری محلول های شیمیایی

مرحله شیت: جهت برش ورق ها به صورت استاندارد و سفارشی

مرحله فرمینگ: برای ایجاد مقاطع سینوسی و ذوزنقه ایی بر روی ورق (فراوری سقف کاذب و سقف شیروانی)

مرحله برشکاری (شیت)

به طور کلی مرحله برشکاری به دو صورت استاندارد و سفارشی (کاملاً اتوماتیک) انجام می شود و در نهایت ورق های برش خورده وارد مرحله بسته بندی به صورت پنوماتیک می شود.

ابعاد استاندارد برای شیت های ورق گالوانیزه: 2000*1000، 6000*1000، 2500*1250 و 6000*1250 و به صورت سفارشی برای برش های عرضی، برش ورق در طول های 0.5 الی 4 متر انجام می شود.

ویژگی های ظاهری ورق گالوانیزه کاشان

انواع فرمینگ گالوانیزه کاشان

ورق گالوانیزه در سه فرم کلاف، ورق و ورق طرح دار فراوری می شود.

ابعاد محصولات گالوانیزه کاشان

کلاف گالوانیزه:

دارای قطر خارجی 1820الی 1000، قطر داخلی 610 تا 508، عرض 1650 و 600 و ضخامت 5.1 الی 0.25

ورق مسطح:

دارای 1.2 الی 0.25 mm و عرض 1250 و 600، طول 0.5 الی 4 متر

ورق فرم دار

دارای دو مقطع ذوزنقه ای و سینوسی برای ساخت انواع سقف شیروانی، دارای ضخامت 0.4 الی 0.8 و اندازه عرض ورق بسته ورق ورودی و دارای طول 1.5 الی 12 متر می باشد.

مرحله فرمینگ گالوانیزه کاشان

برای فراوری ورق های فرم دار به طور عمده یا از ورق گالوانیزه و یا ورق رنگی گالوانیزه استفاده می شود، ورق های گالوانیزه وارد دستگاه های ویژه ای شده که با عبور از غلطک های فرم دار در نهایت ورق طرح دار ایجاد می شود.

در این مرحله علاوه بر شکل دهی ورق، استحکام ورق به صورت طولی نیز افزایش می یابد. در نهایت ورق گالوانیزه به صورت ساده و یا رنگی با مقاطع ذوزنقه ای و با سینوسی با طول حداکثر 12 متر برای فراوری سقف شیروانی فراوری می شود. طرح سینوسی نسبت به طرح ذوزنقه ای کاربرد بیشتر دارد و به دو صورت ساده و رنگی فراوری می شود.

کیفیت ورق گالوانیزه کاشان

در زمینه فراوری ورق گالوانیزه کارخانجات بسیاری فعالیت دارند مانند شرکت تاراز، سمنان، شهرکرد و ... در این بین شرکت فولاد امیرکیبر کاشان با داشتن انواع محصولات با کیفیت و متنوع از نظر قدرت و نوع کاربرد به عنوان یکی از برندهای معتبر در این زمینه فعالیت دارد.

بر حسب اندازه خرید ورق گالوانیزه در بازار فولاد رتبه نخست برای شرکت فولاد امیرکبیر سپس شرکت هفت الماس و در نهایت تاراز شهرکرد بیشترین مصرف را در بازار فلزات ایران دارد.

قیمت ورق گالوانیزه کاشان

به دلیل نوسانات ارز ورق گالوانیزه قیمت های متفاوتی در چند ماه گذشته داشته است. عوامل بسیاری بر قیمت گالوانیزه موثر می باشد، از جمله قیمت ورق فلزی پایه، وزن ورق گالوانیزه کاشان، قیمت فلز پوشش سطحی و غیره.

وب سایت فولاد ایران به عنوان نمایندگی ورق گالوانیزه کاشان، به صورت روزانه فهرست آخرین قیمت محصولات شرکت گالوانیزه کاشان را اختیار خریداران گرامی قرار می دهد، جهت مشاهده و استعلام قیمت انواع محصولات ورق گالوانیزه کاشان به آدرس اینترنتی https://fooladiran.com مراجعه نمایید.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2157

به "تاریخچه گالوانیزه کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه گالوانیزه کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید