شش فیس لیفت پیروز تاریخ خودروسازی ایران؛ از نیو PK تا دنا پلاس توربو

به گزارش کالارنا، دنا پلاس احتمالا پیروز ترین فیس لیفت تاریخ خودروسازی ایران به شمار میرود، چون با اینکه از نظر فنی هنوز شباهت های غیرقابل انکاری با سمند دارد، سروشکل و ظاهر خودرو طوری تغییر نموده که کمتر نشانی از سمند پیدا می کنید.

شش فیس لیفت پیروز تاریخ خودروسازی ایران؛ از نیو PK تا دنا پلاس توربو

به گزارش خبرنگاران؛ کوییک و تیبا 2 هم وضعیتی کاملا مشابه دنا پلاس و سمند دارند. ظاهر ماشین تا حد زیادی دستخوش تغییر شده، اما موتور و تجهیزات همان هایی است که قبلا در تیبا 2 مورد استفاده قرار می گرفت. با وجود این شباهت ها، هم کوییک و هم دنا پلاس با نام هایی متفاوت به بازار عرضه شده اند. اگر بتوانید با این مورد کنار بیایید، می توانیم هر دوتایشان را در لیست شش فیس لیفت برتر تاریخ خودروسازی ایران جا دهیم.

شماره یک | رنو 5 به رنو PK

رنو 5 یک خودرو هاچ بک شهری بود که بین سال های 1972 تا 1996 فراوری شد. ساپیا تا سال 1378 و پارس خودرو تا سال 1386 رنو 5 را در تیپ های مختلف و البته با نام های متفاوت مثل سپند عرضه کردند. مهمترین تغییر در سال 1379 رقم خورد و موتور 1300 سی سی پراید روی بدنه رنو 5 نهاده شد.

رنو 5 اصلی به موتور 900 سی سی، موتور چهار سیلندر هشت سوپاپ و گیربکس پنج دنده مجهز بود و در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 قرار بود به عنوان یک خودرو صادراتی به بازار های اروپا برود، اما به خاطر کیفیت مونتاژ پایین این اتفاق رخ نداد.

پارس خودرو در سال های میانی دهه 80 کوشش کرد با اضافه کردن بخش های پلاستیکی تغییراتی در بدنه رنو 5 ایجاد کند، اما از سال 1385 سلیقه به خرج داد و قسمت های عضلانی را به بخشی از بدنه تبدیل کرد. در این دوره نام خودرو به نیو PK تغییر پیدا کرد و برای یک سال ادامه داشت.

نیو PK را هنوز می توان خودرویی با ظاهر زیبا محسوب کرد که قیمت آن ممکن است در بازار خودرو های کارنموده به 90 تا 105 میلیون تومان برسد.

شماره دو | پراید نسیم به سایپا 111

پراید هاچ بک پس از ورود به ایران و آغاز فراوری قطعات داخلی، نسیم نام گرفت تا نسبت به پراید صندوق دار که به نام صبا عرضه شده بود، متفاوت باشد. فراوری پراید هاچ بک از سال 1372 تا 1388 به یک سبک و سیاق ادامه پیدا کرد تا اینکه سایپا بالاخره به صرافت تغییر پراید هاچ بک افتاد.

سایپا 111 به عنوان فیس لیفت پراید هاچ بک، در پنج تیپ مختلف عرضه شد که تفاوت آن ها در فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و ایربگ راننده بود. مدل EX هر سه ویژگی را داشت. سایپا 111 در سال 1392 با نام SE عرضه شد که علاوه بر ویژگی های قبلی، ایربگ شاگرد هم داشت.

ساپیا 111 علاوه بر تغییر چهره عقب و جلوی خودرو، از داشبورد مدرنی برخوردار است. بعلاوه از نظر فنی با تقویت جعبه فرمان، تغییر استاندارد آلایندگی پیشرانه از یورو 3 به یورو 4 و بهبود مختصر قدرت و گشتاور، خودروی بهتری محسوب می گردد. سایپا در سال 1399 فراوری این خودرو را متوقف کرد. قیمت سایپا 111 کارنموده مدل 1399 به طور منصفانه می تواند بین 260 تا 278 میلیون تومان باشد.

قیمت پراید 111 کارنموده مدل SE ساخت سال 1392 در حال حاضر حداقل 178 میلیون تومان و حداکثر 191 میلیون تومان است و قیمت منصفانه آن حدود 185 میلیون تومان خواهد بود.

شماره سه | تیبا 2 به کوییک

تیبا به وسیله سایپا در سال 1398 با بهره گیری از مشاوران ایتالیایی، آلمانی و کره ای به امانت گرفتن قطعات ریو و پراید، ساخته شد. معروف است که می گویند موتور تیبا را از پراید برداشته اند و با انجام تغییرات ساده پیروز شده اند حجم موتور را تا 1500 سی سی افزایش دهند.

تیبا 2 به عنوان نسخه هاچ بک تیبا با فاصله ای کوتاه معرفی گردید و جز ظاهر از نظر فنی و امکانات تفاوتی با نسخه سدان ندارد. تیبا 2 در مهرماه 1391 یعنی تقریبا دو سال بعد از تیبا صندوق دار معرفی گردید و فراوری آن تا همین الان (حتی با وجود تیبا 2 پلاس) با کمترین تغییرات ظاهری ادامه پیدا کرد، اما سایپا در سال 1395 با انجام تغییراتی در ظاهر و تزیینات داخلی تیبا 2 و وام گرفتن از قطعات ساینا (که خودش فیس لیفت تیبا صندوق دار است) خودرو جدیدی به نام کوییک معرفی کرد.

کوییک ارتفاع بیشتری دارد، از سپر اسپرت برخوردار است و چراغ هایی متفاوت رویش نصب نموده اند. در سال های بعدی شاهد عرضه نسخه های دیگری از کوییک با نام های کوییک S، کوییک R و کوییک اتومات بودیم. گیربکس اتوماتیک، فرمان با دکمه های کنترل سیستم صوتی، استارت دکمه ای، مانیتور مولتی مدیا و... برخی از امکانات و آپشن هایی بودند که در سال های بعد روی کوییک نهاده شدند، اما هنوز هم می توان ژن های تیبا 2 را در کوییک مشاهده کرد.

شماره چهار | 405 به پژو پارس

پژو 405 به عنوان برنده جایزه برترین خودرو مالی سال 1988 اروپا وارد ایران شد و برای مدتی طولانی روی خط فراوری ایرانخودرو ماندگار شد. هفت سال بعد خود پژو مدل 406 را معرفی کرد و پیش از آن هم شاهد عرضه محصولی به نام پژو 605 بودیم.

پژو پارس چند سال بعد در ایران رونمایی شد و با اینکه درباره طراحی و ساخت آن افسانه های زیادی وجود دارد، اما با چشمان غیرمسلح هم می توان ردپای پژو 406 و پژو 605 را در ریخت و ظاهر پژو پارس مشاهده کرد. پرشیا اولین نام پژو پارس بود که ظاهرا پس از مدتی به خاطر مسائل حقوقی کنار گذاشته شد.

پژو پارس به هرحال فیس لیفتی از 405 به شمار میرود که از سال 1379 تا الان به مدت 23 سال بدون وقفه ادامه پیدا نموده است. در طول این سال ها تغییراتی در داشبورد، تزئینات داخلی، صندلی ها و موتور رخ داده، اما چهره پارس مانند پژو 206 بدون تغییر به جای مانده است. اگر تصاویر غیررسمی که از فیس لیفت پژو پارس در تیرماه 1402 منتشر و با بازخورد منفی روبرو شد را در نظر نگیریم، پژو پارس همچنان یکی از برترین فیس لیفت های تاریخ خودروسازی به شمار میرود.

قیمت پژو پارس کارنموده مدل 1398 در بازار بین 456 تا 489 میلیون تومان است، اما خرید آن با قیمت 475 میلیون تومان منصفانه به نظر می رسد.

شماره پنج | سمند به سمند LX

سمند را به عنوان اولین خودرو ملی در سال 1379 معرفی کردند. ایرانخودرو در ساخت سمند از پلتفرم پژو 405 وام گرفت و روی آن موتور X7 نصب کرد. دو سال بعد طراحی سمند جدیدی با نام سمند LX کلید خورد. سمند LX علاوه بر موتور XU7 میزبان موتور EF7 هم بود و ویژگی ها و امکانات بیشتری، چون ترمز ضدقفل، کیسه هوای راننده و سرنشین، رینگ آلومینیومی، امکان تنظیم برقی صندلی های سرنشینان جلو، سنسور هشدار دنده عقب و صندوق پران الکتریکی داشت. یکی دو مرتبه هم داشبورد آن را تغییر دادند.

سمند LX در مقایسه با سمند اولیه در بخش ظاهری تفاوت آنچنانی نداشت و تغییرات آن به چراغ های عقب کوچک تر خلاصه می گردد با این حال همین تغییر کوچک باعث شد یکی از برترین فیس لیفت های تاریخ خودروسازی شرکت های ایرانی رقم بخورد. احتمالا همین مسئله باعث شد ایرانخودرو دچار غرور کاذب گردد و سراغ طراحی سمند SE برود که علاوه بر نداشتن کلی امکانات در مقایسه با سمند LX طراحی چراغ های عقب تفاوتی دارد.

قیمت سمند LX صفر کیلومتر در بازار به حدود 530 میلیون تومان می رسد، ولی می توان نمونه های کارنموده سمند LX مدل 99 مجهز به موتور EF7 را با قیمت 403 تا 433 میلیون تومان خریداری کرد. هرچقدر پیشنهاد عدد پیشنهادی به 420 میلیون تومان نزدیک باشد، با فروشنده منصف تری روبرو هستید.

شماره شش | دنا به دنا پلاس

دنا یک فیس لیفت از سمند است که در سال 1393 به بازار عرضه شد. حتی قرار بود با نام سمند عرضه گردد، اما چون طراحی دنا نسل اول در جلو و عقب به طور کامل نسبت به سمند دستخوش تغییر شد، نامش را به طور کامل عوض کردند با این حال در نما های جانبی همچنان می توانستید روحی واحد را تشخیص دهید. ستون های جانبی و در ها مهمترین چیزی بودند که یاد و خاطره سمند را زنده نگه می داشتند.

دنا پلاس دومین کوشش ایرانخودرو برای فیس لیفت سمند بود. این مرتبه طراحی در ها را هم تغییر دادند تا حداقل در ظاهر کار، نشانی از سمند باقی نمانده باشد. دنا از موتور ملی بهره می برد و تفاوت زیادی با سمند LX نداشت. خود ایرانخودرو می گوید در بخش شاسی و بدنه دنا تغییراتی ایجاد نموده، اما سیستم های الکترونیکی، سیستم تعلیق، سیستم سوخت رسانی، موتور و گیربکس دنا کاملا با سمند یکسان است.

دنا پلاس در ابتدا سقف بازشو و چهار کیسه هوا داشت، اما به مرور زمان دو ایربگ و سانروف حذف شدند. از سال 1395 دنا پلاس توربو با چراغ روز به بازار آمد. در دنا پلاس توربو شاهد فرمان چرمی و سردنده متفاوت هستیم. نسخه توربو شارژاتومات هم به جعبه دنده شش سرعته و فرمان یاری برقی مجهز است.

قیمت دنا پلاس توربو کارنموده چهار ایربگ مدل 1398 به شکل منصفانه 589 میلیون تومان خواهد بود، اما کف و سقف آن به ترتیب 560 تا 607 میلیون تومان است.

منبع: فرارو
انتشار: 7 مرداد 1402 بروزرسانی: 7 مرداد 1402 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2540

به "شش فیس لیفت پیروز تاریخ خودروسازی ایران؛ از نیو PK تا دنا پلاس توربو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شش فیس لیفت پیروز تاریخ خودروسازی ایران؛ از نیو PK تا دنا پلاس توربو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید