معین رایزن صادراتی در30 کشور برای توسعه صادرات دانش بنیان، با خام فروشی منابع به توسعه نمی رسیم

به گزارش کالارنا، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از وجود رایزن صادراتی در 30 کشور جهان برای ارائه خدمات مشاوره ای و تخصصی به فعالان شرکت های دانش بنیان برای تسهیل در محصولات صادراتی آنها اطلاع داد.

معین رایزن صادراتی در30 کشور برای توسعه صادرات دانش بنیان، با خام فروشی منابع به توسعه نمی رسیم

به گزارش خبرنگار خبرنگاران-منطقه سمنان، دکتر سورنا ستاری در شورای اداری استان سمنان اظهار کرد: این رایزن ها از بین فعالان بخش خصوصی انتخاب شدند و شرکت های دانش بنیان می توانند از مشاوره آنها بهره مند شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استانداردهای محصولات دانش بنیان در کشورهای مختلف تفاوت های زیادی با هم دارند این رایزن های صادراتی می توانند یاری کار خوبی برای فعالان این بخش باشند. به ویژه برای سال جاری که برنامه مفصلی برای صادرات این بخش به خصوص در کشورهای همسایه داریم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان بر ضرورت توجه بیشتر به حوزه علم و فناوری تاکید نمود و گفت: استان ها باید تصمیم خود را بگیرند که توسعه آنها در آینده در حوزه های صنعتی، معدنی تکنولوژی و کارآفرینی و...به کدام جهت ها باید برود.

وی با بیان اینکه توسعه مفهومی ذاتی است که باید از درون و بوم استان بجوشد ادامه داد: توسعه هر منطقه باید مبتنی بر ظرفیتی از بوم همان منطقه باشد وگرنه راه به جایی نمی برد.

ستاری با بیان اینکه با خام فروشی نفت و معادن و منابع زیرزمینی به توسعه نمی رسیم اضافه کرد: آنچه باعث ایجاد ارزش اضافه کرده می گردد دانش است نه منابع، مگر ایران و کشورهای منطقه که در کمتر از یک صد سال منابع نفتی زیادی را فروختند توانسته اند به توسعه برسند.

معادن واقعی ما نیروی انسانی ما است

وی با بیان اینکه فروش نفت خام و معادن مسائل ما را حل نمی نماید اضافه کرد: این دانش و علم است که باعث ایجاد ارزش اضافه کرده می گردد و معادن واقعی ما نخبگان و کارآفرینان و نیروی انسانی باانگیزه است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه اشتغال فارغ التحصیلان به وسیله این بخش حل می گردد ادامه داد: باید به نیروی انسانی به عنوان مهمترین محور توسعه توجه جدی تری گردد.

ستاری با بیان اینکه انتظار بیشتری از شرکت های دانش بنیان سمنان می رود گفت: استانی که2000 هیات علمی و 80 هزار دانشجو دارد باید در این حوزه عملکرد پیروز تری داشته باشد. اگرچه در استان سمنان شرکت های دانش بنیان نسبتا بزرگی ایجاد شده است.

وی بر ضرورت ورود بیشتر بخش خصوصی به این حوزه تاکید و توضیح داد: وظیفه دولت کار در حوزه های زیرساختی است باید بستر را برای بخش خصوصی و جوانان کارآفرین و علاقه مند فراهم کنیم.

معاون علمی فناوری رییس جمهور بر لزوم سوق دادن سرمایه گذاری ها به این بخش تاکید نمود و اضافه کرد: سقف آرزوها در جاهایی که بودجه ها دولتی است بسیار کوتاه است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به امکان امریه سربازی در شرکت های دانش بنیان توضیح داد: براساس تفاهم نامه ای که پیشتر به تایید رسیده فعالان شرکت های دانش بنیان می تواند خدمت سربازی خود را در درون شرکت های دانش بنیان بگذرانند یعنی فرد می تواند خدمتش را در شرکت خودش بگذراند.

ستاری با بیان اینکه در کمتر جایی از جهان چنین خدمتی به کارآفرین ارائه می گردد اضافه کرد:وقتی این طرح را با رهبری معظم انقلاب درمیان گذاشتیم به سهولت پذیرفتند . در کمتر کشوری رهبر و عالی ترین مقام کشور اینگونه از نخبگان حمایت می نماید. اگرچه گاه در استان ها می بینیم که بعضی از نخبگان پشت در بعضی مدیران معطل می شوند که پذیرفته نیست.

وی با ابراز خرسندی از اقداماتی که در این حوزه انجام شده گفت: کشور ما امروز بزرگترین استارتاپ های سلول های بنیادین و ictرا دارد در حقیقت نسلی به میدان آمده و دارد نسل سنتی را کم کم کنار می زند.

معاون رئیس جمهوری از تامین 97 درصدی نیازهای دارویی کشور به عنوان یکی از نشانه های پیروزیت کشورمان در این حوزه نام برد و اضافه کرد: امروزه بخشی از شرکت های دانش بنیان ما صادرات زیادی به بازارهای جهانی دارند و این درحالی است که استانداردها در این کشورها بسیار بالا است.

ستاری به ستایش از ایجاد یک مرکز رشد خیرساز در استان سمنان پرداخت و گفت: وقتی در استان شما یک خیر به این نتیجه می رسد که سرمایه خود را در این حوزه هزینه کند به معنای آن است که محیط برای ایجاد یک اکوسیستم نوآوری فراهم است.

وی از رقم پایین صندوق نوآوری استان به عنوان یک نقطعه ضعف یاد کرد و گفت: معاونت علمی رئیس جمهوری آمادگی دارد که به هر میزان که سرمایه از بخش خصوصی در استان جذب گردد معادل همان را در این صندوق سرمایه گذاری کند.

وی با بیان اینکه این صندوق می تواند بسیار یاری کننده باشد ادامه داد: در حال حاضر سرمایه اولیه صندوق نوآوری سمنان رقم پایینی ست

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 653

به "معین رایزن صادراتی در30 کشور برای توسعه صادرات دانش بنیان، با خام فروشی منابع به توسعه نمی رسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معین رایزن صادراتی در30 کشور برای توسعه صادرات دانش بنیان، با خام فروشی منابع به توسعه نمی رسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید