داغی بازار مشاغل خانگی در پاییز زنجان، چاشنی های که به سفره ها رنگ و لعاب می دهند

به گزارش کالارنا، انواع چاشنی های خوشمزه مانند رب انار، سیر، روغن زیتون را نباید از قلم انداخت که پای ثابت بیشتر غذاهای گیلکی هستند.

داغی بازار مشاغل خانگی در پاییز زنجان، چاشنی های که به سفره ها رنگ و لعاب می دهند

به گزارش خبرنگار از ،یادش بخیر روز های که مادر و مادر بزرگ ها با اومدن پاییز شروع می کردند به درست کردن انواع ترشی و یا تهیه رب خانگی.

درست کردن انواع مربا یا ترشی و تهیه رب خانگی درفصل پاییز به عنوان یکی از رسوم قدیمی بانوان زنجانی است که ریشه در تفکر ذخیره مواد غذایی برای دوران زمستان های سخت این دیار دارد.

آن روز ها درست کردن ترشی و یا تهیه رب آداب و رسوم خودش را داشت، خیلی ها حتی سرکه ترشی را هم خودشان درست می کردند.

زنجانی ها به واسطه داشتن تاکستان های زیاد به خصوص در شهر های خرمدره و ابهر با آمدن پاییز بازار سرکه انداختن داغ داغ می شد و اغلب خانواده ها سرکه ترشی را خودشان تهیه می کردند .

بانوان انگور های رسیده و غالبا از خوشه ریخته شده در باغ هایشان را بعد از تمیز کردن و شستن درون ظرف های بزرگ سفالی (خم) می ریختند و درش را با پارچه ای می بستند و جلو آفتاب می گذاشتند تا خوب به عمل بیاید و تخمیر شود. بعد از به عمل آمدن سرکه نوبت به تهیه ترشی می رسید.

این سنت همچنان در بین خیلی از بانوان طرفدارای خودشو داره بطوریکه همچنان با آمدن پاییز بانوان زنجانی فصلی پر از تلاش و تکاپو را طی می کنند .

بانوان در شهر زنجان در همین ایام با ورود انواع سبزیجات و صیفی جات پاییزی به بازار به تکاپو برای تهیه این مواد خوراکی می کنند.

بازار میوه فروش ها محل تردد بانوانی است که با در دست داشتن وسایل تهیه ترشی و یا رب در حال رفت و آمد هستند و به راحتی می توان شور و شعف را در چهره آن ها به خاطر تصمیمشان برای رنگ و لعاب دادن به سفره های غذای خانواده شان را دید.

هنری به یادگار از گذشتگان

یک بانوی زنجانی که درحال خرید وسایل تهیه ترشی است به خبرنگار از ،می گوید: هنر ترشی انداختن و پخت مربا، نسل به نسل به ما منتقل شده است و ما هم تلاش می کنیم که آن را به دخترهایمان یاد دهیم.

او می افزاید: هر ساله با آمدن پاییز ترشی درست می کنم و از آن به دختر ها و پسرهایم هدیه می دهم.

این بانوی زنجانی لیته و هفته بیجار از ترشی های مورد علاقه خانواده اش برشمرد: که در تهیه آن از سبزی های مختلف استفاده می کند تا بر تنوع و زیبایی ترشی بیفزاید.

رونق مشاغل خانگی در پاییز زیبای زنجان

در آستانه فصول سرد سال تمایل به تهیه ترشی افزایش پیدا می کند همچنین گرایش مردم به ترشی های سنتی در مقایسه با ترشی های ساخته شده در کارخانه ها بازار مشاغل خانگی را در این فصل از سال داغ داغ کرده است.

اما این روز ها با توجه به زندگی شهرنشینی و شاغل شدن زنان جامعه شاید کمتر فرصت و یا تمایلی برای تهیه ترشی وجود داشته باشد که این امر موجب می شود تا برخی از زنان خانه دار این فرصت را مغتنم شمرده و اقدام به تهیه ترشی و فروش آن به زنان شاغل کنند بنابراین خرید ترشی خانگی از آشنا ها و یا مغازه ها در بازار افزایش پیدا می کند.

این دست از بانوان با دریافت سفارش از برخی خانواده ها در مورد نوع و میزان ترشی های درخواستی و همچنین رب اقدام به تهیه و فروش آن می کنند.

در زنجان برخی از مغازه داران نیز در این فصل با دایر کردن کارگاه های فصلی اقدام به عرضه انواع ترشی به صورت بسته بندی و یا فله ای و فروش آن در بازار می کنند.

جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعت است

امسال به دلیل وفور گوجه فرنگی بازار تهیه رب در زنجان داغ تر از سال های دیگر بود باغدارانی که از فروش محصول گوجه خود به قیمت مناسب نا امید شدند خود دست بکار شدند تا با تهیه رب خانگی از متضرر شدن خود جلوگیری کنند.

آقای حسنی از جمله کشاورزانی هست که امسال در مزرعه خود گوجه فرنگی کاشته ، ولی بدلیل کاهش قیمت ها خود دست به کار شده تا محصول خودش را نجات بده و آنرا تبدیل به رب خانگی کند و سپس آنرا در فروشگاه ها و مغازه ها به فروش برساند.

حسنی به خبرنگار از ،می گوید: درحال حاضر عرضه گوجه فرنگی بسیار فراوان است و قیمت آن نیز برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست.

او ادامه می دهد: با اینکه رب گیری دردسر های خودش را دارد و کاری پر زحمت است و سال های گذشته فقط برای مصرف خودمان رب تهیه می کردیم، ولی به دلیل کاهش قیمت گوجه امسال تصمیم گرفتیم محصول گوجه مزرعه خود را به رب خانگی تبدیل کنیم و بعدا به فروش برسانیم.

این کشاورز اضافه می کند: حالا به کمک اعضای خانواده محصول گوجه فرنگی مزرعه خود را تبدیل به رب خانگی می کنیم و به فروشگاه ها و مغازه ها تحویل می دهیم.

همسر آقای حسنی هم به خبرنگار از ،می گوید: در تهیه رب، گوجه فرنگی هایی باید مورد استفاده باشند که گوشتی بوده و به اصطلاح معروف رسیده باشند، گوجه فرنگی های نارس، کال و سبزرنگ به درد نمی خورند. این موارد یکی از نکات مهمی است که در درست کردن رب خانگی به آن دقت می کنیم.

خانم حسنی می گوید :البته تکنولوژی و ماشین ها کار را راحت کرده اند گوجه فرنگی های شسته شده بادستگاه و ماشین های مخصوص آبشان را می کشیم و سپس می جوشانیم بدون اینکه آن را مثل قدیم یک هفته جلوی آفتاب بگذاریم و این کار باعث افزایش سرعت در تهیه رب گوجه می شود.

سونا عبدی کد بانویی زنجانی است که با آمدن پاییز انواع ترشیجات را در منزل خود درست می کند و در مغازه کوچکشان به فروش می رساند .

او به خبرنگار از ،می گوید: مشتری هایم قدیمی هستند، سال هاست که از رب خانگی تا ترشی، شور و شیره را برای آن ها تهیه می کنم و از این طریق امرار معاش می کنم.

خانم عبدی ادامه می دهد: لیته، هفت بیجار، بادمجان شکم پر از انواع ترشیجاتی است که در بین زنجانی ها طرفدار دارد.

او می گوید: قدیم ها انجام بیشتر این کار ها با مشقت های فراوان و صرف زمان زیاد انجام می شد مثل برای تهیه رب بعد از شست وشوی گوجه فرنگی ها آن را قاچ کرده و داخل دبه های پلاستیکی می کردیم، این دبه ها را به مدت 4 روز جلو آفتاب می گذاشتیم چرا که با قرارگیری در معرض نور آفتاب علاوه بر آب اندازی گوجه ها، پوست آن ها نیز به راحتی جدا و آماده آب کشی می شود.

این کدبانوی زنجانی با اشاره به اینکه حالا این رویه از روند رب گیری حذف شده و به جای آن بعد از شستن گوجه ها آن را با دستگاه مخصوص گوجه فرنگی آبگیری می کنیم، می گوید: خوشبختانه این کار باعث شده است که زمان و زحمت کمتری برای تهیه رب صرف شود.

او می گوید: به هر حال من به اینکار علاقه دارم و از قدیم الایام پاییز که می شد شروع به درست کردن انواع چاشنی ها برای خانواده می کردم، ولی وقتی می دیدم همه از طعم ترشی ها و رب خانگیم تعریف می کنند تصمیم گرفتم به اینکار به عنوان یک حرفه نگاه کنم و کمک خرج خانواده شوم.

گزارشی از زهرا نصیری

ن

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 824

به "داغی بازار مشاغل خانگی در پاییز زنجان، چاشنی های که به سفره ها رنگ و لعاب می دهند" امتیاز دهید

1 کاربر به "داغی بازار مشاغل خانگی در پاییز زنجان، چاشنی های که به سفره ها رنگ و لعاب می دهند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داغی بازار مشاغل خانگی در پاییز زنجان، چاشنی های که به سفره ها رنگ و لعاب می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید