ملاقات سفیر سوئیس با رئیس کل موزه ملی ایران

به گزارش کالارنا، به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، جبرئیل نوکنده ضمن خوشامدگویی به مارکوس لایتنر به معرفی مختصری از تاریخچه این موزه و فعالیت های آن در سطوح داخلی و بین المللی پرداخت و گفت: با توجه به شرایط کرونایی، موزه ها به وسیله فضای مجازی با یکدیگر مرتبط هستند و به همین دلیل بسیار مشتاقیم تا همکاری های خود را با موزه های سوئیس گسترش دهیم.

ملاقات سفیر سوئیس با رئیس کل موزه ملی ایران

او با اشاره به سابقه همکاری موزه ملی ایران با موزه های سوئیس، اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه هفت هزار ساله هنر ایران ازجمله همکاری فی مابین در سال های گذشته بوده است.

رئیس کل موزه ملی ایران در ادامه از همکاری های کشور سوئیس در بازگشت آجرهای استردادی محوطه قلایچی بوکان سپاسگزاری کرد و در توضیح این آثار، بیان نمود: آجرهای بوکان متعلق به 900 تا 700 سال پیش از میلاد و متعلق به فرهنگ مانا است و این اقدام، بازگرداندن بخش مهمی از تاریخ کشور ایران به شمار می آید که منجر به حمایت و صیانت بخشی از میراث بشری شده است.

او از برگزاری نمایشگاهی تحت عنوان آجرهای استردادی محوطه قلایچی بوکان، در موزه ملی ایران در آینده اطلاع داد و ضمن قدردانی مجدد از اهتمام سفیر سوئیس در استرداد آثار تاریخی فرهنگی، خواهان استمرار کوشش های فرهنگی بشردوستانه شد.

نوکنده در ادامه از مارکوس لایتنر برای شرکت در جشنواره مجازی اقوام ایرانی استان گلستان دعوت کرد تا به معرفی فرهنگ محلی مناطق مختلف سوئیس در این رویداد فرهنگی بپردازد که این پیشنهاد با استقبال سفیر این کشور روبرو شد.

نیلوفر یزدی کارشناس حوزه بین الملل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.

مارکوس لایتنر سفیر سوئیس نیز در ابتدای سخنان خود بازگشایی موزه ها را در پی تعطیلی ناشی از همه گیری کرونا تبریک گفت و بازگشت مجموعه آجرهای قلایچی بوکان را مایه مباهات و خرسندی کشورش خاطرنشان کرد.

او اظهار کرد: این رخداد برای من و کشورم بسیار مهم و رضایت بخش است، چراکه بر این باوریم نگهداری آثار تاریخی فرهنگی قاچاق و سرقتی در کشور سوئیس جایگاهی ندارد.

لایتنر از برگزاری نمایشگاه آجرهای استردادی محوطه قلایچی بوکان ابراز خشنودی کرد و گفت: فرصت مناسبی است تا مردم از نزدیک این دستاورد عظیم فرهنگی را بازدید نموده و سفارت سوئیس در تهران از برگزاری این رویداد مهم حمایت خواهد نمود.

او همچنین از پیشنهاد گسترش روابط همکاری های موزه ای ایران و سوئیس استقبال و تأکید کرد: برای نقش موزه ها در تأمین صلح جهانی ارزش بسیار قائل هستیم و سفارت سوئیس در فراهم کردن شرایط لازم برای توسعه روابط و همکاری موزه های دو کشور کوشش ویژه ای خواهد نمود.

سفیر سوئیس بابیان این که داوطلب ادامه فعالیت برای بازگشت آثار تاریخی فرهنگی به یغما رفته ایران است، عنوان نمود: در این خصوص آمادگی کامل داریم و در شناسایی و بازگشت موارد مشابه محموله قلایچی بوکان از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

حمید وکیل باشی مدیر موزه آبگینه و سفالینه های ایران ضمن نیز ضمن خوشامدگویی به معرفی این مجموعه پرداخت و با اشاره به تخصصی بودن آن در حوزه فعالیت این موزه، آمادگی خود را برای همکاری های مشترک موزه ای با همتایانش در سوئیس خاطرنشان کرد.

سفیر سوئیس در تهران این موزه را یکی از زیباترین بناهای ایرانی خواند و از موارد مطرح شده استقبال کرد.

جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران درپایان این نشست، تعدادی از انتشارات این موزه را به رسم یادبود به مارکوس لایتنر سفیر سوئیس اهدا کرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1727

به "ملاقات سفیر سوئیس با رئیس کل موزه ملی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاقات سفیر سوئیس با رئیس کل موزه ملی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید