محافظت از تپه سبزعلی ایذه نیازمند نگاه ویژه ارگان های شهری است

به گزارش کالارنا، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه با بیان این که اثر تاریخی تپه سبزعلی در این شهرستان از سالیان گذشته تا به امروز همیشه محل چالش میان شهرداران و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده است، محافظت از این اثر را در گروی همت عمومی و نگاه ویژه ارگان های شهری دانست.

محافظت از تپه سبزعلی ایذه نیازمند نگاه ویژه ارگان های شهری است

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خوزستان، مهدی فرجی روز چهارشنبه 30 تیرماه 1400 در توصیف این اثر باستانی نام کرد: تپه سبزعلی، یکی از بی تعداد آثار باستانی موجود در استان خوزستان است که کهنگی و دیرینگی آن به 4500 سال پیش از زایش مسیح برمی گردد، این تپه متعلق به دوران پیش از تاریخ باستان ایران، در بافت شهر ایذه و در نزدیکی سینما آزادی این شهر و در کنار اداره آبفا قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی ایذه با اشاره به این که اثر منحصربه فرد تپه سبزعلی در سال 1381 با تعداده 7039 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید، گفت: 10 سال پس از ثبت اثر، در سال 1391 عرصه و حریم آن معین و به وسیله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی وقت به استانداری خوزستان و متعاقب آن به همه ادارات و ارگان های ذیربط ابلاغ شد.

او افزود: تپه سبزعلی برای نخستین بار در سال 1964 به وسیله هنری رایت برآورد شد و باتوجه به شرایط توسعه شهری در شهر باستانی ایذه و قرار گرفتن این تپه در یکی از راستاهای اصلی تعریض شهر، طی سالیان گذشته تا به امروز، همیشه یکی از موارد چالش برانگیز میان شهرداران ایذه و اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی شهرستان بوده و هست.

فرجی، در این خصوص گفت: به تازگی شهرداری ایذه طرحی مبنی بر اتصال خیابان امام و آن سوی تپه را ارائه کرد و چون این اتصال در عرصه تپه قرار داشت به کلی رد شد.

او ادامه داد: در سال 1399 و در جلسه کارگروه مهر و میراث، ضوابط احداث این خیابان برای شهرداری و اعضای کارگروه این مجموعه تشریح و قرار شد که پس از میله کوبی و نشانه گذاری عرصه این خیابان، اجرای طرح با نظارت میراث فرهنگی انجام گردد که نامه رسمی آن متضمن مختصات عرصه به شهرداری هم اعلام شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی ایذه افزود: متأسفانه تا به امروز شهرداری ایذه بنا بر دلایلی، از اجرای این طرح خودداری نموده است که همین عدم همکاری باعث شده است تا مردم برای عبور و مرور و تردد به دو سوی تپه از روی آن عبور نمایند.

او بیان نمود: در زمان رئیس سابق اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی ایذه، این راه ها مسدود شد، اما متأسفانه بار دیگر مردم که خود باید پشتیبان و حافظ میراث فرهنگی باشند، این راستا را باز کردند و همیشه در این محدوده شاهد رفت و آمد خودروها هستیم.

فرجی ضمن تأکید بر مراقبت از آثار و ابنیه تاریخی به وسیله سازمان های فرهنگی مثل شهرداری ها گفت: شهرداری که یکی از وظایف آن ها حفاظت از میراث تاریخی در میانه بافت شهری است، علاوه بر این که تا به امروز اقدامی برای ایجاد این خیابان ننموده است، اصرار هم دارد که عرض خیابان بر اساس طرح جامع 30 متر باشد که این اقدام در پایین دست تپه باعث می گردد که خیابان پیش گفته وارد عرصه گردد و بخش زیادی از عرصه را در خود فرو ببرد که این خلاف ضوابط ابلاغی عرصه و حریم مصوب است.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی آیاپیر ایذه افزود: از همین رو، اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی و پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ضمن مخالفت با این طرح جامع، طی جلسه با فرماندار شهرستان و هماهنگی با مدیرکل و معاون میراث فرهنگی، مختصات دقیق عرصه را برای اداره کل راه و شهرسازی ارسال کردند تا در نقشه جامع شهری و تفصیلی ایذه لحاظ گردد.

او با بیان این که بخشی از مالکیت این تپه در حیطه مالکیت شخصی و مابقی آن در مالکیت اداره آبفا قرار گرفته است و در محدوده این اداره واقع شده است افزود: وجود بافت های تاریخی در محدوده شهری خود در آینده ممکن است به مرکز جذب توریست تبدیل گردد و اسباب اشتغال زایی و رونق را با خود به همراه بیاورد.

فرجی نام کرد: شایسته است شهرداری هرچه سریعتر با مسدودسازی راستاها با هماهنگی پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر و با عنایت به ضوابط عرصه و حریم مصوب، اقدام به ایجاد خیابان دسترسی اقدام کند.

او در سرانجام مراقبت و یاری برای نگهداری از آثار و ابنیه تاریخی را نیازمند همتی جمعی همراه با تلاشی عمومی با هدف آموزش، حفظ و انتقال به آیندگان دانست و تأکید کرد: امید می رود که با این همت عمومی و نگاه ویژه ارگان های شهری به ویژه شهرداری، اثر تاریخی تپه سبزعلی به نحوی مطلوب محافظت گردد تا این میراث گران بها به مثابه یک سرمایه به نسل های آینده منتقل گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2013

به "محافظت از تپه سبزعلی ایذه نیازمند نگاه ویژه ارگان های شهری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محافظت از تپه سبزعلی ایذه نیازمند نگاه ویژه ارگان های شهری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید