معرفی بهترین کتاب های نمایشنامه نویسی

به گزارش کالارنا، به گزارش خبرنگاران ؛ نمایش نامه به نوشته های قابل نمایش در تئاتر گفته می گردد. هر قسمت از نمایش شامل بخش های مختلفی ست که عناصر نمایش نامه را تشکیل می دهند و متن نوشته مهم ترین اجزای تشکیل دهنده یک نمایش است. نمایش نامه اغلب به شکل مصاحبه بین اشخاص نوشته می گردد؛ مکان و زمان رخ دادن وقایع و یا تعریف درباره صحنه قبل از نوشتن متن نمایش، اهمیت بسیاری دارد. متن، صرفاً بیان کلمات توسط بازیگر نیست زیرا که آن ها با توجه به تعیین شدن حالت صورت می توانند بدون کلام داستان یا مفهوم را به بیننده انتقال دهند. لازم است بدانید تاریخچه متن های ماندگار نیز مانند خود نمایش، به یونان باستان بازمی گردد.

معرفی بهترین کتاب های نمایشنامه نویسی

1ـ کتاب فن نمایشنامه نویسی

کتاب فن نمایشنامه نویسی اثر لاجوس اگری، نویسنده و مدرس مهارت های نویسندگی بوده و در میان کتاب های آموزش نگارش آثار دراماتیک، شهرتش از بوطیقای ارسطو بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. لاجوس سه رکن اساسی هر اثر دراماتیک را: موضوع، شخص بازی و کشمکش معرفی می کند. با توجه به آن که این کتاب برای نمایشنامه نویس ها نوشته شده، ولی به دلیل داشتن مفاهیم بنیادی نگارش آثار دراماتیک، برای فیلمنامه نویس به منزله شیرآغوز است و پایه های درام نویسی او را تقویت می کند. شما می توانید با خرید کتاب به صورت اینترنتی از www.gajmarket.com این کتاب و سایر کتاب های فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی را به سادگی درب منزل دریافت کنید.

مهدی فروغ در مقدمه این کتاب می گوید: برای ما ایرانیان که از اصول و فنون تئاتر و درام نویسی متأسفانه بی خبر مانده ایم این کتاب فایده بسیار دارد. زیرا مصنف موضوع را از جنبه های مختلف مورد مطالعه قرار داده و از این رو نه تنها برای نویسندگان بلکه برای عموم مردم سودمند هست. وقتی ما به نکات فنی آثار ادبی و به مسائل کار نویسندگان آگاه می شویم از نوشته آن ها بهتر و بیشتر لذت خواهیم برد.

2ـ کتاب تئاترنویسی سپید:

سعیدرضا خوش شانس می گوید: منتقدان و پژوهشگران بی شماری درباره ماهیت و چیستی تئاتر و تئاترنویسی پست مدرنیستی ادعاهایی داشته اند، اما منابع قابل دفاعی در این زمینه در دست نیست تا با مراجعه به آن ها بتوان تصور موثقی از جریان تئاتر پست مدرنیستی، که در این کتاب آن را تئاترنویسی سپید نامیده ام، به دست آورد. این مسئله با ادعای بی توجهی تئاتر پست مدرنیستی به تئاترنویسی، اصالت و جایگاه متن و ادبیات دراماتیک عمیق تر می شود.

پژوهش پیش رو، روشی را پیشنهاد می کند. در این روش به جای پدیدارشناسی هنر و خاصه تئاترنویسی پست مدرنیستی به تبارشناسی آن روی می آورد و پس آن گاه با برقراری ثنویت آن با مدرنیسم به تفاوت (تفاوط)های آن اشاره می کند. در واقع پست مدرنیسم را باید به عنوان یک تئاترنویسی سپید شرایط تاریخی و خاصه در اینجا در هنر تلقی کرد که انواع دگرگون سبک های فردی که گهگاه متضاد و متناقض نیز هستند را در بر می گیرد.

3ـ کتاب نمایشنامه نویسی

کتاب پیش رو اثر آنجاو پارا، درباره فن و هنر نمایشنامه نویسی ست و کتابی جامع و مفید برای کسانی است که به تازگی با نمایشنامه نویسی روبه رو شده اند. نوشتن نمایشنامه و تولید آن کار دلهره آوری است. از تبلور ایده های داستانی، صفحه آرایی نمایشنامه و درک نقش شرکای تئاتر گرفته تا بازاریابی و تأمین بودجه پروژه تان، تمام جزئیاتی که هر نمایشنامه نویس مشتاق باید بداند، در این کتاب خواهید یافت.

دنیا سراسر یک صحنه است: با دنیای اسرارآمیز تئاتر آشنا شوید، از عواملی که یک نمایشنامه خوب را می سازند سردربیاورید و ابزاری را که در جایگاه نمایشنامه نویس برایتان مهیاست، بشناسید.

در داستان غرق شوید : روی داستان تان تمرکز کنید، شخصیت های کامل و غنی بیافرینید، از دیالوگ نهایت استفاده را ببرید و طرح اولیه نمایشنامه تان را خلق کنید.

4ـ کتاب عناصر نمایشنامه نویسی

کتاب فوق نوشته لوئیس ای کیترن بوده و هنر و مهارت نمایشنامه نویسی را به شما می آموزد و کمک می کند تا شباهت ها و تفاوت های بین آن و شیوه های دیگر خلاقانه نوشتن را درک نمایید.

نوشتن نمایشنامه مثل طراحی و ساخت پل است. شما، مانند مهندس پل سازی، درگیر نقشه کشی، طراحی، و ساخت هستید به یک معنای واقعی، نمایشنامه ها بیشتر ساخته می شوند تا اینکه نوشته شوند و شما روی چارچوب، شکل، و سبک تمرکز می کنید. نمایشنامه نویس و پل ساز هر دو خیالباف هستند. ارتباطی را تصور می کنند که وجود ندارد.

5ـ آناتومی ساختار درام

این کتاب نمایشنامه نویسی نوشته نصرالله قادری، نویسنده، مدرس دانشگاه و کارگردان سینما است. در کتاب فوق به ویژگی ساختاری درام پرداخته شده و اجزای درام نویسی همراه با نظرات، در شش فصل مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

همه دچار این تصور (توهم) هستند که می دانند، نمایشنامه چیست! اما به واقع چنین نیست. نمایشنامه محصولی ادبی اما خاص است. نمایشنامه اگر نمایشی نباشد، بی تردید نمایش نیز نمایشی نخواهد بود. نمایشنامه به عنوان یک اثر ادبی - هنری بعد از خلق به نیمه است! و حیات واقعی این اثر در نمایش، تجلی پیدا می کند.

6ـ کتاب شناخت عوامل نمایش

کتاب شناخت عوامل نمایش، که توسط ابراهیم مکی نوشته شده، نگاهی کلی بر فرآیند نمایش و بررسی کلی اصول و مبانی متون نمایشی دارد و با هدف گسترش هنر بخصوص سینما به تحریر درآمده و بیشتر بر جنبه های تکنیکی کار نمایش نظارت دارد.

تکنیک و معنا در یک متن نمایشی لازمه یکدیگر هستند، در این کتاب نمایشنامه نویسی به تکنیک های گفته شده در چهارچوب نمایش به شیوه دراماتیک و ارسطویی پاسخگویی شده؛ مباحث این اثر که به ساختار یک اثر دراماتیک نیز توجه دارد، در نهایت به تشریح و کاربرد هر یک از عناصر آن می پردزاد و ضمن تبیین علت پدید آمدن پاره ای از معایب تکنیکی، راه اصلاح آن ها را پیشنهاد می کند.

در انتها باید بدانیم، نمایشنامه نویس است که می تواند یک نمایش را به خوبی در معرض دید بیننده قرار دهد و داستان، حوادث و یا وقایع یک نمایش نامه را برای بیننده جذاب تر بیان کند. با بازدید از سایت گاج مارکت می توانید منابع بیشتری در خصوص کتاب نمایشنامه نویسی مطالعه و خرید نمایید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 4 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1355

به "معرفی بهترین کتاب های نمایشنامه نویسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بهترین کتاب های نمایشنامه نویسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید