همه جیز راجع به تومور کاذب مغزی

به گزارش کالارنا، تومور کاذب مغزی یا افزایش فشار داخل مغز اولیه به مواردی اتلاق می گردد که بیمار دچار افزایش فشار داخل مغز و علائم آن نظیر سردرد و تورم سر عصب بینایی در ته چشم می گردد؛ ولی در سی تی اسکن یا ام آرآی مغزی هیچ گونه توده یا توموری دیده نمی گردد. از همین رو در گذشته به آن تومور کاذب مغزی می گفتند.

همه جیز راجع به تومور کاذب مغزی

تومور کاذب مغزی

تومور کاذب مغزی هنگامی رخ می دهد که فشار داخل جمجمه (فشار داخل جمجمه) بدون هیچ دلیل تعیینی افزایش یابد. به عارضه بر تومور کاذب مغزی، فشار خون داخل جمجمه ایدیوپاتیک (idiopathic intracranial hypertension) نیز گفته می گردد.

علائم این بیماری بسیار شبیه علائم به وجود آمده در تومور مغزی است. افزایش فشار داخل جمجمه می تواند باعث تورم عصب بینایی و نهایتاً از دست دادن بینایی فرد گردد. داروها اغلب می توانند این فشار و سردرد را کاهش دهند اما در بعضی موارد، انجام عمل جراحی امری لازم است.

تومور مغزی کاذب محدودیت سنی نداشته و می تواند بچه ها و بزرگسالان را درگیر کند، البته این عارضه مغزی بیشتر در زنان دارای اضافه وزن شایع بوده و معمولاً در سنین باروری فرد را درگیر می نماید.1

علائم بیماری سودو تومور یا تومور کاذب مغزی چیست؟

علائم و نشانه های بیماری سودوتومور ممکن است شامل موارد زیر باشند:

سردرد میانه یا شدید که ممکن است در پشت چشم ها ایجاد گردد و با حرکت چشم تشدید گردد

صدای زنگ در گوش که همزمان با ضربان قلب شما (پالساتایل تینیتوس) به گوش می رسد

تهوع، استفراغ یا سرگیجه

تاری دید یا دوبینی

اپیزودهای کوتاه نابینایی که فقط چند ثانیه طول می کشند و بر روی یک یا هر دو چشم تأثیر می گذارند (انسداد بصری)

دشواری در تماشا پهلوها

دوبینی (دیپلوپیا)

مشاهده فلاش نور (فتوپسیا)

درد گردن، شانه یا درد کمر.2

دلیل تومور کاذب مغزی

دلیل اصلی بروز بیماری تومور کاذب مغزی (pseudotumor cerebri) هنوز تعیین نیست. به ین بیماری، فشار خون داخل جمجمه ثانویه گفته می گردد.

مایع مغزی نخاعی بافت های حیاتی را مغز و نخاع را در برابر صدمات محافظت خواهد نمود. این مایع در مغز فراوری شده و به وسیله جریان خون جذب می گردد تا فشار داخل مغزی ثابت بماند.

افزایش فشار داخل جمجمه شبه تومور ممکن است باعث بروز مسائلی در این فرایند جذب شده و در نتیجه فشار داخل مغز فرد شاهد افزایش قابل توجهی خواهد بود.1

عوامل خطر ایجاد بیماری

عوامل زیر به تومور مغزی کاذب مرتبط هستند :
چاقی
چاقی در ارتباط با تومور مغزی کاذب شناخته شده است که در هر 1 تا 2 نفر در هر 100,000 نفر اتفاق می افتد. در زنانی که چاق هستند، تقریباً 4 تا 21 نفر در هر 100,000 این بیماری را نشان می دهند. زنان کمتر از 44 سال که چاق هستند بیشتر محتمل است دچار تومور مغزی کاذب شوند.

داروهاماده های که در ارتباط با تومور مغزی کاذب هستند شامل:

هورمون رشد

تتراسایکلین

ویتامین A زیاد

سایر داروها نیز شاید مرتبط با تومور مغزی کاذب باشند اما تحقیقات بیشتری احتیاج است.

عوارض و بیماری های زیر در ارتباط با تومور مغزی کاذب هستند

بیماری ادیسون

کم خونی

سندروم بهجت

لخته شدن خون

سل پوستی(لوپوس)

بیماری های کلیوی

سندروم تخمدان پلی کیستیک

قطع ناگهانی تنفس در خواب

غدد پاراتیروئید ضعیف

ازدیاد اوره در خون.3

درمان تومور کاذب مغزیهدف از انجام درمان تومور کاذب مغزی بهبود علائم و جلوگیری از کاهش بیشتر قدرت بینایی در فرد مبتلا به این بیماری است. اگر دارای اضافه وزن هستید، پزشک ممکن است پیروی از رژیم غذای کم- سدیم را برای کاهش وزن و بهبود علائم ناشی از این بیماری پیشنهاد کند.

در نتیجه بهتر است برای کاهش وزن بیشتر، با متخصص تغذیه مشورت نموده و رژیم غذایی مناسبی دریافت کنید. بعضی از افراد ممکن است برای رسیدن به هدف کاهش وزن خود از برنامه های مخصوص کاهش وزن یا عمل های جراحی معده استفاده نمایند که بهتر است این کار زیر نظر پزشک صورت بگیرد.

داروها برای درمان تومور کاذب مغزی
داروهای گلوکوم. یکی از اولین دارویی که معمولاً برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد، استازولامید یک نوع داروی گلوکوم است. این دارو ممکن است فراوری مایع مغزی نخاعی را کاهش داده و در نتیجه باعث کاهش و بهبود علائم گردد.

عوارض جانبی احتمالی مصرف این دارو شامل ناراحتی های معده، بدن درد، سوزن سوزن شدن انگشتان دست، پا و دهان یا بروز سنگ کلیه در فرد مبتلا می گردد.

داروهای ادرار آور (دیورتیک ها). اگر مصرف استازول آمید به تنهایی مؤثر نباشد، گاهی اوقات این داروها با داروهای ادرار آور ترکیب می گردد که با افزایش مقدار ادرار، احتباس مایعات در داخل بدن فرد را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد.

داروهای میگرنی. این داروها گاهی اوقات می تواند به کاهش علائمی مثل سردردهای ناشی از بیماری تومور کاذب مغزی یاری کند.

عمل جراحی تومور کاذب مغزی
اگر علائم به وجود آمده برای بینایی فرد مبتلا با گذشت زمان شدت گرفته و بدتر گردد. انجام عمل جراحی برای کاهش فشار اطراف عصب بینایی یا کاهش فشار داخل جمجمه فرد ضروری خواهد بود.

سوراخ غلاف عصب بینایی (Optic nerve sheath fenestration).

در حین انجام این عمل جراحی، پزشک جراح پنجره کوچکی در غشای اطراف عصب بینایی ایجاد می نماید تا مایعات اضافه انباشته شده در داخل این قسمت خارج گردد.

بعد از انجام این عمل جراحی، در بیشتر موارد شرایط بینایی فرد تثبیت یافته یا بهبود خواهد شد. افرادی که این عمل جراحی را برای یکی از چشم های خود انجام می دهند، از مزایای آن برای هر دو چشم بهره مند شده و در بیشتر موارد از انجام این عمل رضایت دارند.

با این حال، ممکن است همواره انجام این عمل جراحی موفقیت آمیز نبوده و در بعضی از موارد باعث بروز مسائل بینایی برای فرد مبتلا گردد.

در نوع دیگری از عمل جراحی، پزشک یک لوله بلند و نازک به نام شانت را در داخل مغز یا قسمت پایینی ستون فقرات قرار می دهد تا مایع اضافه را از بدن فرد مبتلا خارج کند. البته عمل جراحی استفاده از شانت (shunt) تنها در مواردی استفاده می گردد که گزینه های دیگر درمانی تأثیری در کاهش علائم فرد مبتلا نداشته باشد.

انجام این عمل جراحی ممکن است با کاهش فشار، سردرد و بروز عفونت همراه باشد.

استنت سینوس های وریدی (Venous sinus stenting). این روش نسبتاً جدیدی بوده و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. در این شیوه استنت با هدف افزایش جریان خون داخل مغز، در یکی از رگ های بزرگ در داخل سر فرد مبتلا قرار می گیرد. اما استفاده از روش استنت سینوس های وریدی یکی از مواردی است که احتیاج به مطالعات بیشتر و آنالیز فواید و عوارض جانبی دارد.

دقت داشته باشید که پس از تشخیص اولیه بیماری تومور کاذب مغزی، فرد باید به طور منظم برای آنالیز شرایط سلامت چشم ها به چشم پزشک مراجعه کند.1

سبک زندگی و درمان خانگی تومور کاذب مغزی

چاقی و اضافه وزن از جمله مواردی است که احتمال ابتلای زنان به بیماری تومور کاذب مغزی را تا حد زیادی افزایش می دهد. حتی در زنانی که دچار اضافه وزن نبوده ولی به تازگی وزن اضافه نموده اند نیز احتمال بروز این عارضه بیشتر از دیگران خواهد بود.

کم کردن وزن و تثبیت وزن سالم از جمله موارد بسیار مهمی است که می تواند تا حد زیادی به کاهش احتمال ابتلا به این عارضه مغزی و درگیر نماینده بینایی یاری کند.2

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.doctorbaghban.com

3.www.dreshraghi.com

منبع: راسخون
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2177

به "همه جیز راجع به تومور کاذب مغزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه جیز راجع به تومور کاذب مغزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید