واکسن کرونا کی و با چه قیمتی بهدستمان میرسد؟

به گزارش کالارنا، سازمان غذا و دارو پیش بینی نموده که تا دو ماه دیگر یک محموله واکسن از کشور های خارجی برسد البته به شرط اینکه ارز آن تامین گردد. آنالیز ها نشان داده که یکی از این شرکت ها سینوفارم چینی و دیگری سروم هندی است. اسناد و مدارک رسیده به این روزنامه نشان می دهد که یکی از شرکت های واردکننده دارو، اواسط آبان ماه درخواست واردات واکسن از چین را نموده است و در صورت تایید سازمان غذا و دارو به زودی باید تیمی برای بازبینی سایت شرکت چینی فرستاده شوند.

واکسن کرونا کی و با چه قیمتی بهدستمان میرسد؟

قیمت سینوفارم، چند؟

به گزارش روزنامه هفت صبح، این شرکت چینی در مرکز انتشار کرونا، یعنی ووهان قرار گرفته است. مدیرعامل آن قبلا اعلام نموده بود که از ظرفیت فراوری سالانه 220میلیون دوز واکسن کووید 19 برخوردار است و در ضمن هم همه جمعیت چین نیازی به تزریق آن ندارند. تا آخر سال 2020، 100 میلیون دوز از این واکسن فراوری می گردد. مدیرعامل سینوفارم قبلا گفته بود که این واکسن هزار یوآن (معادل 140 دلار) قیمت خواهد داشت و دو بار به فاصله 28روز به فرد تزریق خواهد شد.

یعنی قیمت آن بین سه و چهار برابر بیشتر از قیمت فایزر و مدرنا است که این روز ها خبر توزیع آن در آمریکا و انگلیس پیچیده. ولی یکی از منابع خبری که نمی خواهد نامی از او برده گردد تاکید می نماید که این واکسن با نازل ترین قیمت به دست ایرانی ها خواهد رسید. چراکه اولا فعلا این واکسن برای مطالعه در فاز انسانی فروخته شده دوما شرکت چینی فروش اصلی خود را از سال آینده آغاز خواهد نمود. به همین دلیل هم شرکت واردنماینده ایرانی به جز هزینه حمل و نقل، مبلغ دیگری لازم نیست بپردازد. علاوه بر آن قیمت این واکسن در ایران به فاکتور های مختلفی بستگی دارد که یکی از آن ها تصویب شدن یا نشدن ارز چهار هزار و 200 تومانی برای کالا های استراتژیک است.

سینوفارم به چه کشور هایی فروش رفته است؟

رئیس جمهور چین از اول وعده داده بود که واکسن های ساخت این کشور در اختیار کشور های در حال توسعه قرار خواهد گرفت. سینوفارم هم تا امروز در کشور های مختلفی تست شده است. مثلا تا بحرین رفته و در ماه نوامبر هم واکسن کرونای این شرکت چینی را برای کارکنان بخش بهداشت و درمان خود تایید نموده بود.

برزیلی ها هم از واردنماینده های این واکسن چینی بودند. مراکش، بنگلادش، اندونزی، ترکیه و امارات هم با سینوفارم مذاکره نموده و از این کشور واکسن خریده اند. حتی واکسنی که به شیخ محمد، نخست وزیر امارات تزریق شده، واکسن ساخت شرکت چینی سینوفارم است که هم اکنون فاز نهایی مطالعات بالینی آن در چند کشور از جمله امارات در حال اجراست.

واکسن هندی چقدر است؟

یکی از واکسن های خارجی از چین می آید، اما واکسن دیگر قطعا هندی است؛ قبلا سعید نمکی اسم رمز واکسن هندی را داده بود. او آخر شهریور همین سال جاری گفته بود که یک شرکت هندی 100 میلیون دُوز واکسن کرونا به آمریکا پیش فروش نموده است.

مدیرعامل این شرکت هندی، فردی ایرانی الاصل بوده و به ما قول داده است 20 میلیون دُوز واکسن را با قیمت و با پیش پرداخت مناسب تر به ما بفروشد. طبق اطلاعات منتشرشده، می توان بالای 70درصد به اثربخشی این واکسن اطمینان داشت. حالا این واکسن کی فراوری می گردد؟ این شرکت شهریور سال جاری فاز انسانی را آغاز نموده بود. قیمت این واکسن هم هزار روپیه یا 13 دلار مشخص شده که ارزان تر از واکسن چینی است.

از واکسن های ایرانی چه خبر؟

در ایران هم هشت شرکت مشغول مطالعه روی واکسن هستند که یکی از آن ها در شرکت شفافارمد جلوتر است. دو شرکت سعی می نمایند از تجهیزات فایزر و مدرنا استفاده نمایند و در مراحل آزمایشگاهی هستند. چهار شرکت دیگر هم هنوز در فاز مطالعات حیوانی هستند. مطالعات دو شرکت داخلی در هفته آینده وارد فاز انسانی می شوند که تیم سازمان غذا و دارو چشم امید بسته تا در ماه های ابتدایی سال 1400 بتوانند این واکسن را فراوری نمایند.

امید آخر؛ کوواکس

بعد از محموله ها باید امید بعدی مان کوواکس باشد. کوواکس اسم واکسن نیست بلکه اسم یک طرحی است که سازمان بهداشت جهانی برای دسترسی عادلانه کشور ها به واکسن برنامه ریزی نموده که واکسن برای 20درصد جمعیت پرخطر در نظر گرفته شده. بر اساس آن باید تا آخر سال 2021، دو میلیارد دوز بین کشور های فقیر یا در حال توسعه واکسن توزیع کند.

اما دقت کنید: تا آخر سال 2021. در آن دولت های ثروتمند عضو شده و میلیون ها یورو هرکدام اختصاص داده اند، چون می دانند درمان کرونا، یک مسئله فردی و محدود به مرز های خودشان نیست. ایران اخیرا پیش پرداخت اقتصادی کوواکس را تامین و رزرو نموده است. اطلاعات وزیر بهداشت در سخنرانی های قبلی او نشان می داد که تعداد 16میلیون و 800 هزار واکسن را با توجه به تزریق دو دوز برای 8میلیون و 400 هزار نفر افراد آسیب پذیر شامل بالای 65 سال و کسانی که بیماری زمینه ای دارند را پیش خرید نموده ایم.

بدترین فرضیه چیست؟

با جمع بستن این رقم و مقدار دوز پیش خرید شده از هند می توانیم حدس بزنیم که تا امروز 36میلیون و 800 هزار دوز واکسن پیش خرید نموده ایم که تا سال دیگر این موقع حتما به دستمان رسیده است. البته شرطی که سازمان غذا و دارو برای خرید واکسن گذاشته هم فاکتور مهم دیگری است که باید در نظر بگیریم. اگر مثل اتفاقی که برای واکسن آنفلوآنزا یا کیت انسولین افتاد، ارز واکسن تامین نگردد یا به موقع به دست شرکت های واردنماینده نرسد، ممکن است این تاریخ باز هم عقب تر بیفتد و حتی سال 2021 هم همه مردم واکسینه نشده باشند.

منبع: فرارو
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1650

به "واکسن کرونا کی و با چه قیمتی بهدستمان میرسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونا کی و با چه قیمتی بهدستمان میرسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید