کشف دو سیاره قابل سکونت!

به گزارش کالارنا، خبرنگاران: این دو سیاره قابل سکونت به دور یک ستاره کوتوله سرخ نسبتاً سرد می چرخند و حتی ممکن است آب مایع داشته باشند.

کشف دو سیاره قابل سکونت!

اخترشناسان پیروز به کشف دو سیاره شده اند که احتمالاً قابل سکونت هستند و در فاصله ای کوتاه از ما به دور یک ستاره کوتوله سرخ می چرخند. این سیاره ها جرمی به میزان کره زمین دارند و اگر با سرعت نور حرکت کنیم، فقط 16 سال طول می کشد تا به آنها برسیم.

گروهی از محققان به رهبری مؤسسه IAC در اسپانیا در مقاله ای که به زودی در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر می گردد، به دو سیاره فراخورشیدی شبیه زمین با قابلیت سکونت اشاره نموده اند که GJ 1002b و GJ 1002c نام دارند. الخاندرو سوارز ماسکارنو، از نویسندگان این مقاله می گوید دنیا دارد به ما نشان می دهد که سیاره های شبیه زمین چندان هم نادر نیستند. با این دو سیاره، حالا هفت سیاره شبیه زمین در نزدیکی منظومه شمسی مشاهده شده اند.

دو سیاره یادشده در کمربند حیات ستاره خود قرار گرفته اند و خود این ستاره هم نه آن قدر داغ و نه آن قدر سرد است که احتمال وجود آب مایع را از بین ببرد. با توجه به این که وجود آب برای حیات اهمیت زیادی دارد، محققان بیشتر مطالعات خود را در کمربند حیات ستاره ها انجام می دهند. البته حضور در کمربند حیات به تنهایی ضامن میزبانی از موجودات زنده نیست.

از آن جایی که ستاره GJ 1002 یک کوتوله سرخ نسبتاً سرد است، کمربند حیات آن در فاصله کمتری نسبت به این ستاره قرار می گیرد. سیاره GJ 1002b در واقع آن قدر نزدیک این ستاره است که یک گردش کامل آن به دور ستاره فقط 10 روز طول می کشد. از آن سو، برای گردش GJ 1002c به دور این ستاره حدود 21 روز زمان ضروری است. جرم GJ 1002 تقریباً یک هشتم جرم خورشید ماست.

محققان این دو سیاره را با استفاده از ابزار ESPRESSO در تلسکوپ بسیار بزرگ شیلی و CARMENES در رصدخانه کالار آلتو در جنوب اسپانیا مشاهده کردند. آنها اکنون امیدوارند که در تحقیقات بعدی بتوانند دریابند که چه اتفاقاتی در اتمسفر آنها در حال وقوع است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 8 دی 1401 بروزرسانی: 8 دی 1401 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2449

به "کشف دو سیاره قابل سکونت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دو سیاره قابل سکونت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید