حقایق جالب و تازه از علل انقراض ماموت ها در کره زمین

به گزارش کالارنا، آخرین ماموت های پشمی در جزیره ورانگل در اقیانوس قطبی زندگی می کردند. آنها در مدت زمان بسیار کوتاهی یعنی حدود 4000 سال پیش درگذشتند.

حقایق جالب و تازه از علل انقراض ماموت ها در کره زمین

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، یک تیم تحقیقاتی بین المللی از دانشگاه های هلسینکی و تابینگن و آکادمی علوم روسیه در حال حاضر سناریویی را بازسازی کرده اند که چه چیزی منجر به انقراض ماموت ها شده است. محققان معتقدند ترکیبی از عوامل مثل جدا شدن از زیستگاه و تغییرات شدید آب و هوایی و حتی گسترش انسان ممکن است سرنوشت غول های باستان را مهر و موم کند.

در آخرین عصر یخبندان حدود 10 تا 15 هزار سال پیش ماموت ها در نیمکره شمالی از اسپانیا تا آلاسکا گسترده بودند. به دلیل گرم شدن کره زمین که از 15 هزار سال پیش آغاز شد، زیستگاه آن ها در شمال سیبری و آلاسکا کوچک شد و برخی از ماموت ها با بالا رفتنسطح دریا از سرزمین اصلی در جزیره ورانگل جدا شدند، ولی آن جمعیت ماموت ها هم 7000 سال دیگر زنده ماندند.

تیم محققان فنلاند، آلمان و روسیه ترکیبات ایزوتوپ کربن، نیتروژن، گوگرد و استرانسیوم را از مجموعه بزرگی از استخوان ها و دندان های ماموت شمال سیبری، آلاسکا، یوکان و جزیره ورانگل بررسی کردند و هدف این بود که تغییرات احتمالی در رژیم غذایی ماموت ها و زیستگاه آن ها ثبت شود و شواهدی از اختلال در محیط آن ها پیدا شود. نتایج نشان داد که ترکیبات کربن کلاژن و ایزوتوپ نیتروژن ماموت ورانگل ایسلند تغییر نکرده است و با گرم شدن آب و هوا در حدود 10000 سال پیش این مقادیر بدون تغییر باقی مانده اند.

نسل ماموت ها چند سال پیش منقرض شد؟

این نتیجه با یافته های مربوط به ماموت های پشمی از دشت های اوکراین و روسیه که 15 هزار سال پیش و ماموت های جزیره سنت پاول در آلاسکا که 600 سال پیش ناپدید شده اند، مغایر است، در هر دو مورد، آخرین کنندگان این جمعیت تغییرات قابل توجهی در ترکیب ایزوتوپیک خود نشان دادند، که نشانگر تغییرات در محیط آن ها است.

مطالعات اولیه DNA نشان می دهد که ماموت های جزیره ورانگل دارای جهش هایی در متابولیسم چربی بوده اند. در این مطالعه، این تیم تفاوت جالب توجهی را بین ماموت های جزیره ورانگل و پیشینیان عصر یخبندان آن ها مشاهده کردند که مقادیر ایزوتوپ کربنات حاکی از تفاوت در چربی ها و کربوهیدرات ها در رژیم های جمعیتی است.

دکتر لورا آرپپ در این رابطه می گوید: ما فکر می کنیم این نشان دهنده گرایش ماموت های سیبری است که به ذخایر چربی خود برای زنده ماندن در طول زمستان های بسیار سخت یخبندان تکیه می کنند، در حالی که ماموت های ورانگل، که در شرایط ملایم زندگی می کنند، نیازی به این کار ندارند.

موزه تاریخ طبیعی فنلاند لووموس، دانشگاه هلسینکی هدایت تیم محققان را بر عهده داشت. استخوان ها همچنین حاوی مقادیر گوگرد و استرانسیوم بودند که نشان می دهد هوازدگی بستر تا خاتمه وجود جمعیت ماموت شدت می یابد و این ممکن است بر کیفیت آب آشامیدنی ماموت ها تأثیر داشته باشد.

چرا آخرین ماموت های پشمی ناگهان ناپدید شدند؟

محققان گمان می کنند که آن ها به دلیل وقایع کوتاه مدت مانند تغییر آب و هوای شدید، باران و برف در گذشته اند، به این صورت که یک رویداد یخ زدگی می تواند زمین را در یک لایه ضخیم از یخ پوشاند و حیوانات در یافتن غذای کافی دچار چالش شوند. این می تواند به کاهش چشمگیر جمعیت و در نهایت به انقراض منجر شود.

یکی دیگر از عوامل احتمالی می تواند گسترش انسان ها باشد. اولین شواهد باستان شناسی انسان در جزیره ورانگل تنها چند صد سال پس از جدیدترین استخوان ماموت است. احتمال یافتن شواهدی مبنی بر شکار انسان در ماموت های جزیره ورانگل بسیار ناچیز است. با این وجود نمی توان سهم انسانی در انقراض را رد کرد.

این مطالعه نشان می دهد که چگونه جمعیت های کوچک جدا شده از پستانداران بزرگ به ویژه به دلیل تأثیرات شدید محیطی و رفتار انسان در معرض خطر انقراض هستند. یک نکته مهم از این امر این است که می توانیم با محافظت از جمعیتی که جدا از یکدیگر نیستند، در حفظ گونه ها پیروز باشیم.

منبع : باشگاه خبرنگاران

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 783

به "حقایق جالب و تازه از علل انقراض ماموت ها در کره زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جالب و تازه از علل انقراض ماموت ها در کره زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید