شاخ به شاخ شدن ون ها

به گزارش کالارنا، خودروهای ون به دلیل استفاده های گوناگونی که دارد، طرف داران خاص خود را در سراسر جهان به دست آورده است. این خودرو، هم می تواند برای حمل ونقل مسافران استفاده گردد و هم با کمی تغییرات تبدیل به خودرویی خوب برای طبیعت گردی و سفرهای طولانی مدت باشد. کاربری جدید این خودرو هم رستوران و کافه و کتاب فروشی سیار است که باعث شده توجه بسیاری از جوانان به آن جلب گردد. در سال های گذشته ون های موجود در کشور ما خودروهایی ساده بودند. از رقبای فولکس واگن ترانسپورتر T4 در همان کلاس و با همان امکانات می توان از ون وانا، ون غزال، ون هایس (برلیانس H2L) و ون نارون نام برد. اطلاعات فنی در خصوص ون های موجود در بازار ایران زیاد نیست. شاید این به دلیل استفاده های خاص آن ها و عمومیت نداشتن شان باشد که اطلاعت فنی خاصی از آن ها در دست نیست.

شاخ به شاخ شدن ون ها

مقایسه با ون وانا

ون های قدیمی موجود در بازار ایران عموماً خودروهایی ساده و بدون آپشن خاص بوده اند. با گسترش شهرها و افزایش جمعیت آن ها، استفاده از ون های کوچک برای حمل ونقل عمومی رواج بیش تری پیدا کرد. به دلیل اندازه کوچک این خودروها و ظرفیت بیش تر آن ها به نسبت خودروهای سواری، استفاده از این خودروها در ناوگان حمل ونقل عمومیت پیدا کرد. به همین دلیل خودروهای ون بیش تری در سالیان اخیر وارد کشورمان شده یا در کارخانه های خودروسازی ساخته شده است. فولکس واگن ترانسپورتر بعد از نسل قدیم فولکس استیشن با آپشن های کم به کشور آمد؛ ولی به دلیل این که نام فولکس را بر دوش می کشید، با استقبال خوبی روبه رو شد. کیفیت این خودرو باعث شده که استفاده های گوناگونی از آن بگردد. یکی از رقبای ترانسپورتر T4 را می توان ون وانا دانست. این خودرو محصول شرکت خودروسازی ایران خودرو است، اما درواقع خودرویی چینی محسوب می گردد؛ که امتیاز مونتاژ آن به شرکت ایران خودرو دیزل سپرده شده است.

نام اصلی این خودرو ام پی ایکس اس کلاس (MPX S CLASS) است که در ایران با نام وانا عرضه شده. از نظر طراحی ظاهری می توان گفت که وانا کپی ون تویوتا هایس به شمار می رود. طراحی قسمت جلوی خودرو بسیار ساده است. چراغ های مستطیلی و کاپوتی کوتاه و کمی برجسته و سپری کاملاً ساده، طراحی جلوی خودرو را تشکیل می دهند. در نمای کناری هم فقط چند خط حجم دهنده می بینیم. درِ عقب کشویی و شیشه ها ساده و کوچک هستند. قسمت عقب خودرو هم هیچ نکته قابل توجه ای ندارد. درون کابین 14 جایگاه با روکش پارچه ای تعبیه شده است. متریال به کاررفته در قسمت داشبورد و کابین قابل قبول به نظر می رسد. آپشن های رفاهی ون وانا شامل کیسه هوا برای سرنشینان جلو، فرمان هیدرولیک، چراغ های مه شکن، گرم کن شیشه عقب، کمربندهای ایمنی سه نقطه ای، سیستم تهویه و سیستم صوتی و تعدادی آپشن های محدود دیگر است. این خودرو مجهز به موتوری 4 سیلندر با حجم 2378 سی سی است که توان فراوری قدرت 130 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه و گشتاور 200 نیوتن متر در 2500 تا 3500 دور در دقیقه را دارد. قیمت این خودرو در بازار از 80 میلیون تا 150 میلیون تومان در اردیبهشت 98 متغیر است.

منبع: دیوار
انتشار: 14 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 552

به "شاخ به شاخ شدن ون ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاخ به شاخ شدن ون ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید