طرز تهیه پیاز داغ بدون روغن با همه فوت و فن ها

به گزارش کالارنا، در دنیای آشپزی، پیاز داغ چاشنی محبوب و پرکاربردی است. اما مصرف بیش از حد روغن می تواند سلامتی را به خطر اندازد. به همین علت، در ادامه طرز تهیه پیاز داغ بدون روغن را به شما آموزش می دهیم. با این روش می توانید از این چاشنی پرطرفدار، بدون نگرانی از مضرات روغن، لذت ببرید.

طرز تهیه پیاز داغ بدون روغن با همه فوت و فن ها

مواد لازم برای تهیه پیاز داغ بدون روغن

  • پیاز به مقدار لازم
  • آب به مقدار لازم

طرز تهیه پیاز داغ بدون روغن

1. خرد کردن پیاز و گرم کردن تابه

در اولین مرحله از طرز تهیه پیاز داغ بدون روغن ابتدا پیاز را خرد کنید و بعد یک تابه نچسب را روی حرارت میانه گرم کنید (باید به مقدار ای بزرگ باشد که پیازها را به راحتی در یک لایه نیمه یکنواخت قرار دهد - برش های پیاز نباید در تابه انباشته شوند، در غیر این صورت زمان کاراملی شدن بیشتر طول می کشد). سپس کمی آب به مقدار حدود سه قاشق غذاخوری آب به تابه اضافه کنید.

2. ریختن پیاز در تابه گرم

اکنون که تابه گرم شده است، پیازهای خلال شده را اضافه کنید و هم بزنید. سپس در تابه را بگذارید. در مجموع 30-40 دقیقه اجازه دهید پیاز خرد شده بپزد، در تابه را باز کنید و هر 5 دقیقه هم بزنید. حتما بعد از هم زدن دوباره در را ببندید- این کار باعث می گردد پیاز بدون روغن یکنواخت بپزد. هر بار که در تابه را باز می کنید یک قاشق غذاخوری آب بیشتر اضافه کنید تا از چسبندگی یا سوختگی پیاز جلوگیری کنید.

3. پخت و سرخ کردن نهایی پیاز

وقتی که پیاز کمی آغاز به سرخ شدن کرد، حرارت را کم کنید. مدت زمانی که پیاز را بپزید بستگی به این دارد که چقدر می خواهید کاراملی شوند. بهتر است اگر می خواهید پیاز داغ بدون روغن شما رنگ قهوه ای طلایی روشن با طعمی شیرین گردد بهتر است 30 دقیقه روی حرارت باشد اما اگر می خواهید قهوه ای تیره تر باشد بهتر است حدود 45 دقیقه روی گاز باشد. در اواخر پخت هم کمی نمک اضافه کنید و هم بزنید تا طعم شیرین و کاراملی آن بیشتر گردد.

نکات تکمیلی برای تهیه پیاز داغ

پیاز داغ، چاشنی پرکاربردی در آشپزی ایرانی است که طعم و عطری فوق العاده به غذاها می دهد اما متاسفانه، سرخ کردن پیاز در روغن، می تواند کالری و چربی زیادی به غذا اضافه کند و برای سلامتی مضر باشد. به همین علت، یادگیری فوت وفن و نکات طرز تهیه پیاز داغ بدون روغن، از اهمیت زیادی برخوردار است.

طرز تهیه پیاز داغ بدون روغن در فر

به جای آن که پیاز داغ را در تابه تهیه کنید می توانید آن را در فر آماده کنید برای این کار فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کنید سپس پیازها را نازک برش بزنید و در یک کاسه بزرگ بریزید بعد نمک و فلفل سیاه را به پیازها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید

در نهایت یک سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و پیازها را روی آن پخش کنید. سینی را به مدت 20 تا 30 دقیقه در فر قرار دهید تا پیازها خشک و ترد شوند. در صورت احتیاج، پیازها را بعد از 15 دقیقه هم بزنید تا به طور یکسان سرخ شوند.

طرز تهیه پیاز داغ بدون روغن در مایکروفر

در روش تهیه پیاز داغ در مایکروفر هم ابتدا پیازها را نازک برش بزنید و در یک ظرف مخصوص مایکروفر بریزید سپس به پیازها کمی آب اضافه کنید بعد در ظرف را بگذارید و به مدت 5 تا 7 دقیقه با قدرت بالا در مایکروفر قرار دهید. بعد از پخت، پیازها را از مایکروفر خارج نموده و اجازه دهید تا خنک شوند. در نهایت پیازها را روی یک سینی فر یا پارچه تمیز پهن کنید تا کاملا خشک شوند.

نکات کلی برای تهیه پیاز داغ

برای اینکه پیاز داغ شما طعم و عطر بهتری داشته باشد، می توانید از پیاز سفید یا زرد بهره ببرید. در ضمن ضخامت برش پیازها به سلیقه شما بستگی دارد. اگر پیاز داغ چیپسی دوست دارید، پیازها را نازک تر برش بزنید.

نحوه نگهداری پیاز داغ بدون روغن

پیاز داغ بدون روغن را می توانید 3 تا 4 روز در یخچال نگهداری کنید. اما اگر دوست دارید آن را زمان بیشتری نگهداری کنید بهتر است آن ها را در قالب های یخ بریزید و فریز کنید. پیاز داغ یخ زده را می توانید تا یک ماه یا حتی کمی بیشتر نگهداری کنید.

روش های تهیه پیاز داغ با روغن

اگر منع مصرف روغن ندارید می توانید پیاز داغ را با روغن به اشکال زیر تهیه کنید:

  • طرز تهیه پیاز داغ کاراملی
  • طرز تهیه پیاز داغ چیپسی
  • طرز تهیه پیاز داغ عسلی
  • طرز تهیه پیاز داغ برای فریزر
  • طرز تهیه پیاز داغ نگینی
منبع: کتاب کاله
انتشار: 13 خرداد 1403 بروزرسانی: 13 خرداد 1403 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2575

به "طرز تهیه پیاز داغ بدون روغن با همه فوت و فن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پیاز داغ بدون روغن با همه فوت و فن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید