مادۀ عجیبی که در فسیل صاعقه کشف شد

به گزارش کالارنا، مَتیو پاسِک، زمین شناس از دانشگاه فلوریدای جنوبی در بیانیه ای درباره این یافته گفته است: ما هرگز ندیده ایم که این ماده به طور طبیعی روی زمین رخ دهد. مواد معدنی مشابه آن را می توان در شهاب سنگ ها و فضا یافت، اما ما هرگز چنین ماده ای را هیچ کجا ندیده ایم.

مادۀ عجیبی که در فسیل صاعقه کشف شد

به گزارش فرادید، این صاعقه فسیل شده یا فولگوریت زمانی ایجاد شده که صاعقه به درختی نزدیک نیو پورت ریچی برخورد نموده است. فولگوریت ها زمانی شکل می گیرند که صاعقه های قوی به زمین برخورد می نمایند و خاک، ماسه، سنگ و بقایای آلی مجاور را ذوب می نمایند و به شکل یک توده فلزی منفرد درمی آورند.

صاحب درخت نیو پورت ریچی، فولگوریت را به پاسک فروخت که واکنش های شیمیایی پرانرژی مانند واکنش های ناشی از رعد و برق را مطالعه می نماید.

پاسک و همکارانش پس از شکافتن این توده سنگی که حدود 7 سانتی متر طول و 2 سانتی متر عرض داشت، یک ماده رنگارنگ و کریستال مانند را در فولگوریت کشف کردند.

تجزیه و تحلیل های بعدی نشان داد این ماده مرموز یک ماده ناشناخته است که عمدتاً از فسفات کلسیم (CaHPO3) تشکیل شده است. تیم تحقیق احتمال زیادی می دهد که این یافته یک نوع ماده معدنی کاملاً نو باشد، اما تأیید این موضوع به وسیله دانشمندان دیگر مستلزم گذشت زمان است.

تصویر میکروسکوپ الکترونی از فولگوریت. کانی نو خاکستری تیره به نظر می رسد و مملو از تکه های فلزی ریز است.

محققان در طول تجزیه و تحلیل هایشان برای بازسازی این ماده معدنی کوشش کردند، اما پیروز نشدند. دانشمندان بر این باورند که علت شکست شان در بازسازی این ماده معدنی این است که این ماده به سرعت در شرایط دقیقی شکل می گیرد که پیش بینی و تکرار آن سخت است: هر بار که آن ها به تشکیل این ماده نزدیک می شدند، این ترکیب به چیز دیگری تجزیه می شد، چون مدت زمان گرم شدن آن بیش از حد طولانی بود.

محققان امیدوارند این شکل از فسفات کلسیم به زودی به عنوان یک ماده معدنی نو تأیید و به طور رسمی نامگذاری گردد. آن ها بعلاوه باور دارند که انواع دیگر کانی های کاملاً نو را می توان به وسیله یک مسیر مشابه ایجاد کرد و برای تایید این نظریه قصد دارند فولگوریت های بیشتری را آنالیز نمایند.

این نخستین بار نیست که یک ترکیب غیرمنتظره در صاعقۀ فسیل شده کشف می گردد. در دسامبر 2022، محققان یک نوع کمیاب شبه بلور را در فولگوریتی پیدا کردند که در Sandhills نبراسکا کشف شده بود. (شبه بلور ها کریستال هایی غیرعادی و قاعده شکن با الگو هایی هستند که تکرار نمی شوند).

منبع: فرارو
انتشار: 30 تیر 1402 بروزرسانی: 30 تیر 1402 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2537

به "مادۀ عجیبی که در فسیل صاعقه کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مادۀ عجیبی که در فسیل صاعقه کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید