مودم ZLT X28 در برابر مودم نوکیا 3.2: جدال دو مودم 5G پرطرفدار و با کیفیت

به گزارش کالارنا، مودم x28 یا نوکیا 3.2؟ این سوالی پر تکرار در بازار مودم 5G این روزهای ایران است.

مودم ZLT X28 در برابر مودم نوکیا 3.2: جدال دو مودم 5G پرطرفدار و با کیفیت

سرعت پایین توسعه اینترنت ثابت و احتیاج کاربران به اینترنت پرسرعت و با پینگ پایین باعث شده است بازار مودم های 5G در ایران به شدت داغ باشد.

اما به علت اینکه واردات قانونی محصولات شبکه ای که فراوری داخل دارند؛ در ایران ممنوع است و چون بعضی از شرکت های ایرانی چند مودم نسل چهارم را در ایران مونتاژ نموده اند؛ به همین بهانه واردات مودم نیز به صورت قانونی انجام نمی گردد. این درحالی است که هیچ شرکت ایرانی باتوجه به وعده های فراوانی که داده اند؛ هنوز مودم 5G فراوری ننموده است.

از این رو بازار مودم ایران پر شده است از مودم های دست دوم یا آنلاک شده که قیمت های گرانی نیز دارند و چون این مودم ها دست دوم یا آنلاک شده هستند می توانند مسائل زیادی از جمله لاک شدن دوباره این مودم ها به وسیله اپراتور را به وجود بیاورند که کاملا مودم را بی مصرف نموده و موجب ضرر و زیان زیادی برای خریداران می شوند.

به همین علت توصیه می کنیم قبل از خرید هر مودم حتما آنالیز های موجود را مطالعه کنید و از اهل فن، پرس و جو نمایید و بعلاوه همواره از فروشگاه های مطمئن و با فاکتور، خرید فرمایید.

در این نوشتار می خواهیم 2 مودم 5G معروف و پرفروش این روزهای بازار یعنی ZLT X28 و را با یکدیگر مقایسه نماییم تا انتخاب شما را راحت تر کنیم.

گفتنی است که هر دو این مودم ها قبلا در سایت شبکه چی آنالیز شده اند. تا انتهای این آنالیز همراه ما باشید:

در این مطلب می خوانید:

Toggle
  • پیشنیه شرکت های سازنده
  • معرفی مودم نوکیا 3.2
  • معرفی مودم ZLT X28
  • طراحی و کیفیت ساخت
  • دکمه ها و درگاه های ارتباطی فیزیکی
  • فناوری آنتن ها
  • سخت افزار
  • تجمیع فرکانس و سرعت
  • امکانات پنل کاربری
  • قیمت
  • جمع بندی و ارزش خرید

پیشنیه شرکت های سازنده

شرکت نوکیا که احتیاجی به توضیح و تعریف ندارد. شرکتی فنلاندی و یکی از بزرگترین شرکت های مخابراتی دنیا با سابقه بسیار خوب در ساخت انواع گجت های فناوری مانند موبایل و بعلاوه انواع تجهیزات مخابراتی. از شرکت نوکیا چندین مدل مودم در بازار دیده ایم که همه به کیفیت ساخت خوب و سرعت مناسب معروف شده اند.

اما مودم ZLT X28 ساخت شرکت چینی TOZED است؛ سابقه کوتاهی در فراوری تجهیزات شبکه داشته است. این شرکت فراوریات خود را تحت نام خود عرضه نمی نماید و با قرارداد با اپراتورهای مخابراتی در دنیا مودم های خود را عرضه نموده است.

شرکت TOZED در همین سال های کمی که از فعالیتش می گذرد با اپراتورهایی نظیر اپراتور DU امارات، MTN آفریقا، China Mobile و China Telecom و China Unicom چین همکاری داشته که نشان می دهد توانسته است اعتماد خوبی را در سطح دنیای جذب کند.

بعلاوه این شرکت با فزونین سازنده های پردازنده دنیا یعنی مدیاتک و کوالکام نیز همکاری نزدیکی دارد تا به روز بودن محصولات خود را تضمین کند.

در ایران اما شرکت TOZED را با عرضه مودم هایی نظیر X21 X20, و X28 می شناسیم. بعلاوه مودم مقرون به صرفه قیمت نیز نسخه تغییر برند یافته است که برای ترفندهای بازاریابی با شمایل X20 عرضه شده است.

در مجموع به لحاظ سابقه برند، نوکیا و TOZED اصلا قبال مقایسه نیستند ولی باید به این نکته نیز اشاره نمود که در 2 سالی که از عرضه محصولات TOZED در ایران می گذرد؛ خرابی های کمی از این محصولات ثبت شده است و می توان به کیفیت محصولات این شرکت نیز اعتماد کرد.

همانطور که اشاره شد بازار مودم در ایران و به خصوص مودم های 5G در ایران بسیار آشفته است. بیشتر مودم هایی که وارد می گردد؛ دست دوم یا حتی دست سوم هستند که به احتمال زیاد تعمیر نیز شده اند. بنابراین خرید یک مودم خاص مانند Nokia Fast Mile 3.2 با قیمت ثابت تقریبا غیرممکن است. قیمت این مودم در بازار ایران بسته به تمیزی آن بین 7 تا 14 میلیون متغییر است که در رقم های بالای 10 میلیون تومان با مودم 7 میلیونی X28 قطعا قابل مقایسه نیست.

مودم X28 معمولا بصورت نو و جعبه باز در ایران موجود است که اگر کمی جستجو کنید با قیمت زیر 7 میلیون نیز می توانید پیدا کنید ولی از آنجایی که این مودم تحت اپراتور است و آنلاک شده است؛ همواره خطر لاک شد مجدد آن وجود خواهد داشت که در ادامه به آن می پردازیم.

از قیمت که بگذریم و فرض کنیم مودم Nokia Fast Mile 3.2 را به قیمت نزدیک 7 میلیون تومان بتوان خرید، در سایر مشخصات این دو مودم کاملا قابل مقایسه هستند و رقابت نزدیکی را شاهد خواهیم بود. شاید این اختلاف قیمت به علت برند نوکیا و بعلاوه آنلاک کارخانه ای بودن قابل توجیه باشد. اما چیزی که برای ما در این مقایسه اهمیت دارد مشخصات سخت افزاری و امکانات نرم افزاری است که به آنها خواهیم پرداخت.

در ابتدا معرفی کوتاهی از مودم ها خواهیم داشت و سپس به مقایسه جز به جز خواهیم پرداخت.

معرفی مودم نوکیا 3.2

مودم Nokia Fast Mile 3.2 یک مودم نسل پنجم تقریبا فول باند در بازار ایران است که بصورت دست دوم در بازار ایران موجود است.

از آنجایی که تقریبا تمام مدل هایی که از این مودم وارد بازار شده اند بصورت آنلاک کارخانه هستند، می توان آنها را بدون دغدغه قفل شدن مجدد، بروزرسانی کرد.

هرچند شرکت نوکیا در مودم های خود بر خلاف شرکتی مانند هواوی سابقه خوبی در خصوص آپدیت کردن ندارد ولی همچنان نسبت به مودم X28 این یک مزیت بزرگ محسوب می گردد.

Nokia Fast Mile 3.2

شرکت نوکیا پیش تر، چندین مدل مودم از جمله FastMile 5G Gateway 3.0 و را معرفی نموده بود و مودم FastMile 5G Gateway 3.2 تازهترین و کامل ترین مودم فراوریی نوکیا تا به امروز است.

مودم های نسل پنجم نوکیا

ورژن 3.1 و 3.2 به لحاظ ظاهری، درگاه ها و باندهای فرکانسی بسیار شبیه یکدیگر هستند و برای تمایز بین آنها، فزونین راه استفاده از شماره مدل است. جایی که مدل FastMile 5G Gateway 3.1 با شماره مدل 5G12-13W-B و مودم FastMile 5G Gateway 3.2 با شماره مدل 5G16-12W-A عرضه شده است.

نوکیا در وبسایت رسمی خود مشخصات رم و حافظه فلش مودم نوکیا فست مایل 3.2 را ارائه ننموده است ولی با توجه به سایر مود م هایی که از چیپ ست اسنپدراگون X55 استفاده می نمایند؛ می توانیم فرض کنیم که 4 گیگابایت رم و 4 گیگابایت حافظه فلش روی دستگاه نصب شده است.

مودم نوکیا 3.2 از چیپ ست پرقدرت کوالکام اسنپدراگون X55 استفاده می نماید که تقریبا پراستفاده ترین چیپ ست در دنیای مودم های 5G است. بطور مثال در مودم های و نیز از همین چیپ ست استفاده شده است.

نوکیا حدبیشتر سرعت دانلود و آپلود این مودم را در سایت خود ارائه ننموده است و بازهم باتوجه به مدل چیپ ست مجبوریم که حدس هایی بزنیم.

احتمالا حدبیشتر سرعت دانلود این مودم روی شبکه های 5G بین 2.5 تا 3 گیگابیت و حدبیشتر آپلود بین 1 تا 2 گیگابیت بر ثانیه برسد.

روی شبکه های نسل چهار نیز سرعت دانلود حدبیشتر به 2 گیگابیت بر ثانیه و آپلود 200 مگابیت می رسد که در هر صورت سرعت بسیار مناسبی است و قطعا از ظرفیت اینترنت ایران خیلی بالاتر است و تا سالها احتیاجهای شما را برآورده خواهد نمود.

شبکه مخابراتی ایران به باندهای فرکانس 1، 3، 7 برای FD-LTE و باندهای 40 ،42 برای TD-LTE مجهز است. بعلاوه در نسل پنجم نیز باند N78 فعال است که این مودم همه این باندها را پشتیبانی می نماید.

شاید نقطه ضعف این مودم پشتیبانی نکردن از باند 43 باشد که البته در حال حاضر کارایی زیادی در ایران ندارد. فهرست باندهای پشتیبانی شده به وسیله این مودم را در زیر آورده ایم که نشان می دهد حتی اگر فرض کنیم باندهای تازهی به فضای فرکانسی کشور افزوده شوند؛ احتمالا با خرید این مودم نگرانی بابت آینده نیز نخواهید داشت.

5G NR: 1, 3, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41, 66, 77, 78

4G LTE FDD: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 20, 25, 28, 32

4G LTE TDD: 38, 40, 41, 42, 66

این مودم تجمیع فرکانس را هم بسیار خوب و کامل انجام می دهد. بطور نمونه چند نمونه از فرکانس هایی که می توانید تجمیع کنید به توضیح زیر است:

LTE + DC 5G (1+n78, 3+n78, 7+n78, 20+n78, 28+n78, 38+n78, 41+n78)

LTE + DC 5G (1+3+n78, 1+7+n78, 3+7+n78)

LTE + DC 5G (1+3+7+n78)

این مودم روی شبکه های 5G و 4G از فناوری MIMO 4*4 استفاده می نماید. بعلاوه نوکیا روی این مودم امکان سینک شدن با این شرکت را قرار داده است تا اگر منزل یا محل کار بزرگی دارید با این دستگاه ها یک شبکه مش قوی ایجاد کند تا پوشش سرتاسری را برای شما تضمین کند.

مودم نوکیا 3.2، دارای وای فای دو بانده با پشتیبانی از WiFi 6 است. هرچند وای فای 7 نیز عرضه شده است ولی در حال حاضر، وای فای 6 استاندارد قابل قبولی محسوب می گردد و بسیاری از مودم ها و روترها، لپ تاپ ها، گوشی ها موبایل و تبلت ها با این استاندارد عرضه می شوند و پشتیبانی از این استاندارد را نه می توان یک نقطه ضعف دانست و نه یک نقطه قوت.

معرفی مودم ZLT X28

مودم X28 یک دستگاه با قابلیت های بالا و مشخصات مجذوب کننده است که برای بازار ایران گزینه ای مناسب به شمار می آید. این مودم با نام تجاری اپراتور DU از کشور امارات متحده در ایران عرضه می گردد و فقط یک بار برای آنلاک شدن از جعبه خارج شده است. این مودم به عنوان جعبه باز شناخته می گردد و از این لحاظ نسبت به مودم نوکیا که دست دوم هستند دارای فزونی است.

از آنجا که این مودم آنلاک شده است، نمی توان انتظار دریافت آپدیتی را داشت و اگر آپدیتی نیز برای این مودم عرضه شد به این علت که ممکن است دوباره مودم را قفل اپراتوری کند توصیه می کنیم اعمال نگردد و بهتر است به محض خریدن مودم و قبل از گذاشتن سیمکارت، قابلیت آپدیت این مودم و بعلاوه پورت TR-69 را در پنل نرم افزاری این مودم غیرفعال کنید.

ZLT X28

نکته بسیار مهم که باید در خرید مودم X28 مورد توجه قرار گیرد؛ این است که ورژن های خاصی از این مودم قابلیت آنلاک نداشته و جدا توصیه می کنیم در هنگام خرید حتما با سیمکارت ایرانی تست گردد و بعدا این مودم را خریداری فرمایید.

بعلاوه بعضی از فروشنگان با اصلاح فریمور کاملا امکان اپدیت و قفل شدن مجدد را از بین می برند که اقدامی بسیار مفید برای جلوگیری از قفل شدن مجدد این مودم است.

این مودم از چیپست پرقدرت مدیاتک MTK T750 استفاده می نماید که یکی از قوی ترین چیپ ست ها در دنیای مودم های نسل پنجم است.

از این چیپ ست در مودم هایی نظیر مودم معروف گرین پکت D5H (در بازار ایران با نام عمانتل شناخته شده است) و بعلاوه مودم نسبتا تازه HA5420 استفاده شده است که این مودم ها رده قیمتی بالاتری نسبت به مودم X28 دارند و می توان مودم X28 را مقرون به صرفه ترین مودم با این چیپست قدرتمند معرفی کرد.

بر خلاف ادعاهای بی اساس، چیپ ست های مدیاتک پیشرفت چشم گیری داشته اند و با سایر شرکت ها رقابت سختی دارند. این چیپ ست ها از نظر کیفیت و ماندگاری هیچ گونه ضعفی نسبت به چیپ ست های دیگر ندارند. این چیپ ست ها با تکنولوژی پیشرفته ای طراحی شده اند و می توانند از شبکه های نسل پنجم با سرعت بالا استفاده نمایند.

حدبیشتر سرعت دانلود این مودم روی شبکه های نسل پنجم به مرز 4 گیگابیت و آپلود 1 گیگابیت بر ثانیه می رسد. روی شبکه های نسل چهار نیز سرعت دانلود حدبیشتر به 1.6 گیگابیت بر ثانیه و آپلود 200 مگابیت می رسد که بازهم اعداد بسیار مناسبی ارزیابی می شوند.

مشخصات مودم X28

این مودم 8 گیگابایت رم و 8 گیگابایت حافظه فلش دارد که نشان دهنده فزونی آن نسبت به رقیب است. این حافظه ها باعث می شوند که این مودم بتواند با سرعت و کارایی بالا عمل کند و از ازدحام شبکه جلوگیری کند.

این مودم بعلاوه از باندهای فرکانس 1، 3، 7 برای FD-LTE و باندهای 40،42،43 برای TD-LTE و باندN78 پشتیبانی می نماید که این مودم را به یک مودم فول باند در بازار ایران تبدیل نموده است. فهرست کامل باندهای فرکانسی که این مودم از آن ها پشتیبانی می نماید را در زیر می توانید ببینید.

5G NR FDD: N1/3/5/7/8/20/28

5G NR TDD: N38/40/41/77/78

4G LTE FDD: B1/B3/B5/B7/B8/B20/B28/B32

4G LTE TDD: B38/B40/B41/B42/B43

این باندها باعث می شوند که این مودم بتواند با اپراتورهای مختلف ایران هماهنگ گردد و از شبکه های موجود در کشورمان استفاده کند. این مودم بعلاوه از تکنولوژی تجمیع فرکانس (CA یا Carrier Aggregation) پشتیبانی می نماید که این تکنولوژی به مودم اجازه می دهد که از چندین باند فرکانسی به طور همزمان استفاده کند و سرعت انتقال داده ها را افزایش دهد.

از تکنولوژی MIMO یا Multiple Input Multiple Output نیز مانند مودم نوکیا در این مودم استفاده شده است که این تکنولوژی به مودم اجازه می دهد که از چندین آنتن برای ارسال و دریافت داده ها استفاده کند و کیفیت ارتباط را بهبود بخشد.

این مودم دارای 12 آنتن داخلی است است که می توانند سیگنال شبکه را تقویت نمایند و پوشش شبکه را توسعه دهند. این آنتن ها قابل جدا شدن نیستند و نمی توانند با آنتن های دیگری جایگزین شوند.

این مودم می تواند شبکه های Wi-Fi با فرکانس های 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز را پشتیبانی کند و تا 64 دستگاه را به صورت همزمان به خود متصل کند. مودم X28 نیز روی شبکه های 5G و 4G از فناوری MIMO 4*4 استفاده می نماید ولی در وای فای MIMO 2*2 روی هر دو فرکانس رادیویی فعال است.

در وای فای، از استاندارد وای فای 6 سود برده و جزو رده AX1500 محسوب می گردد که در این رده قیمتی بسیار مناسب است.

حال که دو مودم را بصورت مختصر معرفی کردیم، با مقایسه جزبه جز این دو مودم می توانیم برای انتخاب بهتر این دو مودم تصمیم گیری نماییم.

طراحی و کیفیت ساخت

هر دو مودم طراحی کیفیت ساخت خوبی دارند ولی مودم نوکیا در این بخش فزونی هایی نظیر طراحی بروزتر دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد.

مودم نوکیا بi صورت دست دوم در بازار موجود است و به همین علت احتمالا در بدنه آن خوردگی هایی مشاهده خواهید کرد که حس خوبی را به شما منتقل نخواهند کرد.

بعلاوه جنس بدنه این مودم بر خلاف مودم X28 از پلاستیک براق است که به شدت خش پذیر است و تمیزترین مودم نوکیا هم قطعا خش خواهد داشت که روی ظاهر آن تاثیر منفی دارد.

نمای بالایی مودم Nokia Fast Mile 3.2

با اینکه هر دو مودم از ترند طراحی این روزهای تجهیزات شبکه یعنی طراحی ایستاده استفاده می نمایند اما در بخش طراحی دو مودم تفاوت های زیادی با یکدیگر مشاهده می گردد.

مودم Nokia Fast Mile 3.2 طراحی دایره ای شکلی دارد ولی مودم X28 به صورت چند ضلعی طراحی شده است. بحث طراحی کامل به سلیقه کابر بستگی دارد اما به نظر بنده طراحی مودم نوکیا روی میزکار زیباتر به نظر خواهد رسید و طراحی مدرن تری دارد. هر چند مودم X28 به علت نو بودن حس بهتری را منتقل خواهد نمود.

چراغ های اعلان در مودم نوکیا در بالای مودم به شکل بسیار زیبایی طراحی شده است. اما در مودم X28 در قسمت جلو مودم چراغ ها را می بینیم که هر کدام از این طراحی ها معایب و مزایای خود را دارند.

بطور مثال اگر از رو به رو به مودم نوکیا نگاه کنیم چراغ های نشانگر شرایط مودم را نخواهیم دید و حتما باید به بالای مودم نگاه بیاندازیم که این می تواند برای بسیاری عیب محسوب گردد.

نمای جانبی مودم X28

از طرفی نکته منفی که تابحال در تمام مودم های ZLT از جمله X28 مشاهده نموده ایم چراغ های اعلان بشدت روشن این مودم هاست که قطعا در شب شما را اذیت خواهد نمود. امکان خاموش کردن این چراغ ها در شب نیز وجود ندارد. برای مقایسه مودم نوکیا حتی با روشنایی استاندارد امکان خاموشی چراغ های اعلان را در شب فراهم نموده است.

درگاه های ارتباطی هر دو مودم در پشت مودم قرار گرفته اند با این تفاوت که در مودم نوکیا درگاه ها طراحی عمودی دارند و در مودم X28 بصورت افقی طراحی شده اند.

هردو مودم اسلات سیم کارت از نوع نانو دارند و برای این اسلات یک محافظ نیز در نظر گرفته شده است که مورد مثبتی برای این مودم ها محسوب می گردد. بعلاوه درگاه سیمکارت مودم نوکیا در زیر دستگاه قرار گرفته و مودم X28 درگاه را هم نیز در قسمت پستی دستگاه تعبیه نموده اند.

دکمه ها و درگاه های ارتباطی فیزیکی

مودم X28 دارای 4 درگاه شبکه اترنت LAN با سرعت هزار گیگابیت است که یکی از آن ها عملکرد WAN را هم دارد و می توانید یک مودم دیگر به آن وصل نموده و اینترنت را روی این مودم ها به اشتراک بگذارید. بعلاوه این مودم یک پورت USB3 دارد که برای لپ تاپ هایی که پورت لن ندارند استفاده می گردد و شما را از خرید تبدیل بی احتیاج می نماید.

نمای پشتی ودرگاه های مودم X28

در مودم نوکیا اما، شاهد یک درگاه WAN، یک درگاه LAN و یک درگاه تلفن خط ثابت RJ11 به همراه یک درگاه USB 3.0 Type A هستیم.

نمای پشتی و درگاه های مودم Nokia Fast Mile 3.2

پورت خروجی rg11 که در مودم نوکیا موجود است برای تماس در بستر اینترنت استفاده می گردد که البته فعلا در دسترس نیست. نکته مودم مثبت مودم نوکیا نسبت به مودم X28 وجود دکمه پاور است که به دلایل نامعلوم در مودم شرکت TOZED حذف شده است.

ورودی برق این دو مودم هم هر دو 12 ولت است با 2 آمپر ورودی که تفاوتی با یکدیگر ندارند.

در مجموع درگاه های مودم X28 کامل تر هستند و در مودم نوکیا ممکن است برای ارتباط کابلی احتیاج به خرید سوییچ پیدا کنید.

فناوری آنتن ها

هر دوی این مودمها روی شبکه های 5G و 4G فناوری MIMO 4×4 را در دسترس شما قرار می دهند. طراحی ایستاده این دوم مودم باعث می گردد که آنتن ها پوشش 360 درجه ای داسته باشند و در همه زاویا بتوانند سیگنال مناسبی را دریافت نمایند.

از آنجایی که این مودم ها داخلی هستند در محیط خانه عملکرد خوبی را دارند. بعلاوه رنج ارسال امواج وایفای روی هر دو فرکانس رادیویی نیز مناسب است و اگر مودم را در مرکز خانه قرار دهید تقریبا یک خانه 150 متری را تحت پوشش مناسب قرار می دهند.

نمایی از آنتن های مودم Nokia Fast Mile 3.2

شرکت TOZED ادعا می نماید 12 آنتن گیرنده و فرستند در مودم X28 استفاده نموده است ولی قدرت آنتن ها را اعلام ننموده است. از طرفی شرکت نوکیا تعداد آنتن های مودم خود را اعلام ننموده ولی باتوجه به سایت رسمی این شرکت، آنتن این مودم در باند 78 شبکه نسل 5 قدرت عالی 11 dBi را دارد.

در خصوص مودم X28 شایعاتی مطرح است که وای فای این مودم با بعضی از دستگاه ها مشکل دارد و ارتباط این دستگاه ها با مودم قطع می شوند.

البته این شایعات با توجه به یک ویدئوی یوتیوبی شکل گرفته است که وبسایت شبکه چی نمی تواند صحت این ادعا را تایید کند؛ چون کاربرانی که در ایران از این مودم استفاده نموده اند چنین مسئله ای را گزارش ننموده اند.

این مشکل می تواند به دلایل زیادی به وجود آید. به طور مثال، ممکن است در ورژن خاصی از سخت افزار یا فریمور این مشکل وجود داشته باشد.

اگر شما نیز تجربه استفاده از این مودم را دارید می توانید با ما به اشتراک بگذارید. اگر هم این مودم را خریده اید و با این مشکل روبرو شده اید فزونین راه چاره خرید یک روتر با کیفیت است.

سخت افزار

سخت افزار جایی است که این دو مودم با یکدیگر تفاوت جدی دارند. مودم 5G نوکیا 3.2 از چیپ ست معروف اسنپدراگون X55 استفاده می نماید که ساخت شرکت کوالکام است. اما مودم X28 از چیپ ست قدرتمند T750 ساخت مدیاتک استفاده می نماید. در واقعیت هر دوی این چیپ ست ها قدرتی مشابه به هم را دارند و در دنیای مودم های رومیزی به روز محسوب می شوند.

هرچند اگر در دنیای گوشی های هوشمند نگاهی بیاندازیم این 2 چیپ ست قدیمی شده اند و متاسفانه بازار مودم رومیزی همگام با تکنولوژی روز دنیای چیپ ست پیشرفت ننموده است. بطور مثال اگر در مودمی از چیپ ست کوالکام X75 استفاده گردد؛ می تواند به سرعت اسمی 10 گیگابیت بر ثانیه برسد.

تفاوت دیگر سخت افزار این دو مودم در حافظه آنها است. همانطور که قبلا اشاره شده در سایت نوکیا به حافظه مودم Nokia Fast Mile 3.2 اشاره نشده است. اما با توجه به چیپ ست، حدس می زنیم این مودم به 4 گیگابایت حافظه RAM و 4 گیگابایت حافظه ROM مجهز است در حالیکه مودم X28 طبق اعداد رسمی شرکت سازنده از 8 گیگابایت ROM و RAM برخوردار است.

تجمیع فرکانس و سرعت

برطبق سرعت های ارائه شده در وبسایت های رسمی شرکت های فراورینماینده چیپ ست یعنی کوالکام و مدیاتک، چیپ ست مخابراتی X55 در نسل پنج به سرعت دانلود 7500 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود 3000 مگابیت بر ثانیه می رسد.

بعلاوه چیپ ست T750 می تواند به سرعت دانلود اسمی 4700 مگابیت بر ثانیه و آپلود 2300 مگابیت برسد. هر دو چیپ ست از تجمیع باندهای فرکانس روی نسل 4 و 5 شبکه های مخابراتی پشتیبانی می نمایند.

اما این سرعت ها فقط روی کاعذ هستند و در واقعیت باید به سرعت اشاره شده به وسیله کمپانی های سازنده مودم اشاره کنیم که در خصوص مودم X28 روی شبکه های نسل پنجم، سرعت دانلود به مرز 4 گیگابیت و آپلود 1 گیگابیت بر ثانیه می رسد.

روی شبکه های نسل چهار نیز سرعت دانلود حدبیشتر به 1.6 گیگابیت بر ثانیه و آپلود 200 مگابیت به شرط پشتیبانی اپراتورها خواهد رسید. اما در خصوص مودم نوکیا Nokia Fast Mile 3.2 به سرعت رسمی از طرف شرکت نوکیا به سرعت خاصی اشاره نشده است.

در تست هایی که در ایران از این مودم به وسیله کاربران دیده ایم؛ می توانیم بگویم هر دو مودم عملکرد تقریبا مشابهی داشته اند و هر دو مودم عملکرد بسیار مناسبی در تجمیع فرکانسی دارند.

بنابراین می توان به جرات گفت هر دو مودم در بین مودم های 5G با آنتن داخلی از سرعت خوبی برخوردارند و شاید فقط در مقایسه با بعضی از مودم هایی که آنتن خارجی دارند؛ مانند مودم های شرکت های هواوی و ZTE ضعف داشته باشند.

امکانات پنل کاربری

اگر قبلا با مودم های شرکت هواوی کار نموده باشید؛ قطعا از رابط کاربری مودم X28 و نوکیا 3.2 نا امید خواهید شد. هر دو شرکت نوکیا و TOZED متاسفانه در بحث آپدیت به شدت ضعیف عمل می نمایند و آنچنان که اشاره شد؛ آپدیت مودم X28 حتی در صورت ارائه شدن به وسیله شرکت بسیار خطرناک خواهد بود.

اما از بحث به روزرسانی که بگذریم، مودم نوکیا Nokia Fast Mile 3.2 در بحث رابط کاربری، بسیار سرراست و راحت طراحی شده است و در بحث گرافیک رابط کاربری نسبت به مودم X28 قطعا فزونی دارد.

پنل کاربری مودم نوکیا

امکاناتی مانند قفل باند در این مودم در دسترس قرار دارند ولی در مجموع رابط کاربری X28 امکانات حرفه ای تری را در اختیار کاربر قرار می دهد.

مودم X28 مانند سایر مودم های شرکت TOZED رابط کاربری گرافیکی زیبایی ندارد اما خوشبختانه امکانات پنل این مودم ها بسیار کامل است. از طرفی این مودم در بازار ایران بصورت سوپر ادمین عرضه می شوند که اختیارات کاملی را در دستان کاربر قرار می دهد.

در مجموع می توان گفت پنل ادمین مودم نوکیا به لحاظ گرافیک و پنل مودم X28 به لحاظ امکانات فزونی دارد.

قیمت

مودم های X28 در بازار ایران معمولا با کارتن عرضه می شوند و متعلق به اپراتور اماراتی DU هستند. این مودم ها فقط برای فرایند آنلاک از جعبه خارج شده اند و می توان گفت این مودم ها نو هستند. قیمت حدودی مودم X28 در بازار ایران بین 6 تا 8 میلیون تومان موجود است.

از طرفی مودم Nokia Fast Mile 3.2 در بازار ایران به صورت دست دوم و استوک کشورهای عربی موجود است که وابسته به تمیزی بدنه مودم و بعلاوه انصاف فروشنده بین 7 تا 12 میلیون قیمت خورده است. شاید این دست دوم بودن بزرگترین نقطه ضعف این مودم باشد.

بعلاوه رنج قیمتی مودم Nokia Fast Mile 3.2 اصلا منطقی نیست و گاها مشاهده می گردد فروشندگان قیمت 14 میلیون را هم روی این مودم گذاشته اند که با اطمینان به شما می گوییم که این مودم بالای 10 میلیون تومان ارزش خرید نخواهد داشت.

جمع بندی و ارزش خرید

اگر در حال حاضر قصد خرید مودمی بالای 6 میلیون تومان را دارید، توصیه ما این است که حتما سراغ مودم هایی بروید که از نسل پنجم پشتیبانی می نمایند تا در سالیان آینده نیز خیالتان راحت باشد.

در میان مودم های نسل پنج بازار ایران می توان گفت مودم های نوکیا 3.2 و X28 مودم های پرطرفداری محسوب می شوند که ارزش خرید بالایی دارند. کیفیت ساخت این مودم ها رضایت بخش است و از پنل کاربری و سخت افزار خوبی نیز بهره می برند.

در مجموع اگر بخواهم یکی از این مود م ها را انتخاب کنم شخصا با توجه به قیمت فروشنده اگر تفاوت قیمت مودم نوکیا تا نهایتا 2 میلیون گران تر باشد؛ مودم Nokia Fast Mile 3.2 را انتخاب خواهم کرد چون هم از سازنده معتفزونی است و هم آنلاک کارخانه می باشد و خطر قفل شدن مجدد را نخواهد داشت. اما قطعا تمیزی این مودم نیز باید در انتخاب شما دخیل باشد.

نظر شما چیست؟ از هر کدام از این مودم ها را داشته یا دارید لطفا با نظرات گرانقدر خود مقایسه این دو مودم را کامل کنید. بعلاوه اگر سوالی دارید مطرح کنید.

منبع: شبکه چی
انتشار: 26 آذر 1402 بروزرسانی: 26 آذر 1402 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2568

به "مودم ZLT X28 در برابر مودم نوکیا 3.2: جدال دو مودم 5G پرطرفدار و با کیفیت" امتیاز دهید

2 کاربر به "مودم ZLT X28 در برابر مودم نوکیا 3.2: جدال دو مودم 5G پرطرفدار و با کیفیت" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مودم ZLT X28 در برابر مودم نوکیا 3.2: جدال دو مودم 5G پرطرفدار و با کیفیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید