گل غلتان خفر فارس آیین ثبت شده در میراث معنوی است

به گزارش کالارنا، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، گل غلتان خفر فارس آیین ثبت شده در میراث معنوی است.

گل غلتان خفر فارس آیین ثبت شده در میراث معنوی است

عضو شورای اسلامی روستای کراده در شهرستان خفر گفت: مراسم گل غلتان همزمان با شروع رویش گل نرگس در خفر برگزار می شود و به این صورت است که نوزادان زیر یک سال را به نرگس زارها می برند و با ذکر صلوات و خواندن ابیاتی، گل نرگس را برای اجرای مراسم گل غلتان نوزاد جمع می نمایند.

محمدرضا قادری اضافه کرد: بعد از جمع آوری گلهای چیده شده، گلها از ساقه جدا می شود و داخل چادر یا پارچه ای به رنگ روشن و معمولاً سفید می ریزند. سپس، نوزاد را که از روز قبل به حمام برده اند تا برای این مراسم پاکیزه و تمیز باشد، در وسط پارچه می گذارند.

وی ابراز کرد: بعد از اینکه نوزاد را با لباس در میان گلهای روی پارچه نهاده شد، زنان فامیل و بویژه زنان مسن بویژه مادربزرگها چهار طرف پارچه را اعضای خانواده می گیرند و با صلوات، لالایی و شعرخوانی نوزاد را در میان نرگس ها می غلتانند و با هلهله روی سر نوزاد گل نرگس می ریزند.

عضو شورای اسلامی روستای کراده با بیان اینکه بعضی نیز بدون پارچه، روی سر نوزاد در نرگس زار گلهای نرگس می ریزند، توضیح داد: در انتهای مراسم گل غلتان، بسته به وسع پدر و مادر نوزاد، از میهمانان با چای، شیرینی و شربت پذیرایی می شود. گل غلتان در کراده برای نوزدان یک ماهه تا یک ساله با حضور اعضای خانواده و زنان فامیل به صورت خصوصی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه این اولین اثر ثبت ملی در حوزه آیین ها و سنن شهرستان خفر است، اضافه کرد: این رسم در خفر قدمتی صد ساله دارد و تفاوت آن با مراسم های گل غلتان مشابه در سطح کشور، استفاده از گل نرگس، که بومی این منطقه است، بجای گل محمدی است.

قادری درباره دلیل برگزاری این مراسم گفت: گل نرگس علاوه بر خوشبویی و اعتقاد به اینکه باعث خوشبویی تن نوزاد می شود، در نزدم مردم این روستا دارای طبیعت گرم دانسته می شود که برای جلوگیری از سرماخوردگی بچه هایی که در فصل سرما به جهان می آیند، انجام می شود.

وی با اشاره به تأثیر باورهای مذهبی در شکل گیری این سنت اعلام کرد: بعلاوه باور به اینکه نرگس نام مادر حضرت امام زمان (عج) است و با توجه به اینکه این گل در ابتدای سرما و سیاهی زمستان می روید، مردم منطقه معتقدند این کار در شکل گیری ایمان و اعتقاد معنوی کودک مؤثر است.

به گفته وی، این آیین در 17 آذر سال جاری برای اولین بار در جشنواره سالانه گل نرگس خفر بصورت نمادین و سنتی برگزار می شود.

پیچاندن نوزادان در پارچه سفید و غلتاندن در گلبرگ مانند غسل تعمید در ادیان دیگر است، اما این رسم به افسانه ای قدیمی ایرانی به نام گل خندان برمی شود که انسانهای پاک و مقدس تولد یک نوزاد را نوید می دادند.

منبع: همگردی
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2192

به "گل غلتان خفر فارس آیین ثبت شده در میراث معنوی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گل غلتان خفر فارس آیین ثبت شده در میراث معنوی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید