2 روش تهیه کشمش سبز قلمی سایه خشک و با آب جوش بدون تیزاب

به گزارش کالارنا، طرز تهیه کشمش سبز از دانه انگور در خانه کار سختی نیست. کشمش سبز یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین انواع خشکبار است که معمولا در پخت غذاها کاربردی ندارد و همراه با آجیل و نخودچی خورده می گردد. برای درست کردن کشمش سبز قلمی باید از انگور عسگری یا انگور پیکامی شیرین، گوشتی و بی دانه بهره ببرید. کشمش سبز دارای خواص بی شماری است و می تواند گزینه خوبی برای باشد. طرز تهیه کشمش سبز خانگی در سایه، در آفتاب، در میوه خشک کن یا با آب جوش امکان پذیر است. با ما در این مقاله از در همراه باشید تا طرز تهیه کشمش سبز قلمی در خانه را به چند روش مختلف به شما آموزش دهیم.

2 روش تهیه کشمش سبز قلمی سایه خشک و با آب جوش بدون تیزاب

مواد لازم برای تهیه کشمش سبز قلمی

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
انگور عسکری یا پیکامیبه مقدار لازم
محلول ضدعفونی سبزیجات، سرکه سفید و نمکبرای شستن انگورها

مراحل طرز تهیه کشمش سبز سایه خشک

طرز تهیه کشمش سبز خانگی با استفاده از انگور عسگری یا انگور پیکامی در سایه را دنبال کنید.

مرحله اول: خوشه های انگور را ریز کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کشمش سایه خشک سبز، خوشه های انگور عسگری یا پیکامی را با یاری قیچی به قطعات کوچک تر تقسیم کنید. برای این منظور، انگور را با دقت از قسمت ساقه بلند کنید تا به حبه های آن فشار وارد نگردد. در غیر این صورت، دانه های انگور ممکن است در طول انتظار برای کشمش شدن دچار خرابی شوند.

در حین انجام این کار، حبه های گندیده، نارس و معیوب را جدا کنید. به این ترتیب، از پوسیدگی و کپک زدن انگورهای سالم جلوگیری می کنید.

مرحله دوم: انگورها را بشویید و ضد عفونی کنید

در این مرحله از طرز تهیه کشمش سبز خانگی، باید انگورها را به خوبی بشویید و ضد عفونی کنید تا بقایای سموم شیمیایی، لارو حشرات و انگل ها کاملا از لابه لای آن ها زدوده گردد.

برای این منظور، ابتدا انگورها را با آب سرد به خوبی بشویید. سپس، ظرف مناسبی را پر از آب کنید و مقداری مایع ضدعفونی نماینده سبزیجات در آب بریزید. انگورها را برای 3 الی 4 دقیقه در این محلول غوطه ور کنید. پس از گذشت این مدت، آب ظرف را خالی نموده و انگورها را به دقت آبکشی کنید.

اگر هم محلول ندارید، به ازای هر لیتر آب، نصف لیوان سرکه سفید و یک قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید. حالا، انگورها را برای 5 دقیقه در محلول آب، سرکه و نمک غوطه ور کنید. در نهایت، انگورها را در سبد بریزید و به خوبی آبکشی کنید و کنار بگذارید تا آب اضافی آن ها خارج گردد.

مدتی صبر کنید تا همه انگورها کاملا خشک شوند. با انجام این روند، می توانید مطمئن باشید که بقایای آفت کش ها، سموم، گرد و غبار و همه آلودگی ها و انگل ها کاملا از روی خوشه های انگور رفع شده است.

برای خرید محلول ضدعفونی میوه و سبزیجات، سرکه و نمک می توانید به روش های اینترنتی و به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله سوم: انگور را در مکان مناسبی قرار دهید

پس از شستن و ضد عفونی کردن انگورها در این مرحله باید کف سینی مناسبی را با پارچه نخی بپوشانید. سپس، انگورهای خشک و بدون آب اضافی را با فاصله به صورتی در سینی بچینید که روی هم انباشته نشوند.

حالا، سینی را به مدت 50 تا 60 روز در سایه و در مکان کم رفت و آمدی بگذارید که جریان هوا هم در آن جا برقرار باشد. پیشنهاد می کنیم هر روز به انگورها سر بزنید و آن ها را جابه جا یا پشت و رو کنید تا همه حبه ها به صورت همزمان و یکسان روند کشمش شدن را پشت سر بگذارند.

مرحله چهارم: کشمش را پاک کنید

در طول این مدت، همه انگورهای شما قطعا به تدریج تبدیل به کشمش شده اند. پس، وقت آن است که چوب و ساقه های اضافی را جدا نموده و کشمش را اصطلاحا پاک کنید. جدا کردن ساقه های بزرگ تر کاری ندارد.

اما در این مرحله از طرز تهیه کشمش سبز قلمی، برای پاک کردن دُم کشمش ها، می توانید آن ها را در کیسه بریزید و برای 2 ساعت در فریزر بگذارید. سپس، کشمش های یخ زده و سفت را از فریزر خارج کنید و در میان یک دستمال نخی بریزید. با یاری دستمال، کشمش ها را بین دستان خود به آرامی ماساژ دهید تا اغلب چوب های کوچک جدا شوند.

مرحله آخر: کشمش سبز را سرو کنید

حالا که طرز تهیه کشمش سبز بدون تیزاب را یاد گرفتید، می توانید آن را همراه با نخودچی () و انواع آجیل در مهمانی ها و دورهمی ها سرو کنید یا به عنوان میان وعده مدرسه و زنگ سرگرمی بچه ها در نظر بگیرید.

شما می توانید انواع خشکبار از جمله را به روش های حضوری و اینترنتی را از فروشگاه های تهیه کنید.

طرز تهیه کشمش با آب جوش

برای درست کردن کشمش با آب جوش، پس از شستن و ضد عفونی انگورها، باید آن ها را برای چند ثانیه در آب جوش بگذارید. سپس، انگورها را در سبد بریزید و منتظر بمانید تا کاملا خشک شوند. در ادامه، می توانید انگورها را به همان ترتیبی که قبلا گفتیم در مکان مناسبی دور از تابش آفتاب در معرض جریان هوا قرار دهید تا به کشمش تبدیل شوند. با استفاده از این روش، مدت زمان لازم برای خشک شدن دانه های انگور کاهش می یابد.

نکات مهم در طرز تهیه کشمش سبز خانگی

  • در طرز تهیه کشمش سبز سایه خشک، به جای قرار دادن انگورها در سینی می توانید آن ها را روی طناب آویزان کنید.
  • اگر می خواهید طرز تهیه کشمش سبز در آفتاب را تجربه کنید، باید انگورهای شسته شده را پس از خشک کردن در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. برای این منظور، می توانید انگورها را در سینی یا سبد بچینید یا روی طناب آویزان کنید.
  • برای تهیه کشمش سبز خانگی، بهتر است از انگور عسگری یا انگور پیکامی بهره ببرید. این انگورها از انواع شیرین، گوشتی و بی دانه هستند و گزینه مناسبی برای درست کردن کشمش سبز قلمی به حساب می آیند.
  • خشک کردن انگور در سایه از برترین روش های تهیه کشمش است و به محافظت از خواص و ویتامین های انگور یاری می نماید.
  • اگر در طرز تهیه کشمش سبز از میوه خشک کن استفاده می کنید، نباید انگور را بیش تر از 48 ساعت در دستگاه بگذارید. در غیر این صورت، کشمش به دست آمده کاملا خشک، سفت و غیر قابل مصرف می گردد.
  • در هنگام تهیه کشمش خانگی، مراقب باشید انگورها بیش از مقدار خشک نشوند و محصول نهایی از رطوبت و نرمی کافی برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید:

ارزش غذایی کشمش سبز به عنوان میان وعده مدرسه و زنگ سرگرمی بچه ها

کشمش سبز یکی از خوشمزه ترین انواع خشکبار و تنقلات سالم است که طبع گرمی دارد و می تواند به تنهایی به عنوان میان وعده، با چای یا همراه با نخودچی و انواع آجیل مصرف گردد. این خوراکی لذیذ و ارزشمند به واسطه مقادیر بالای ویتامین B6، ویتامین C، آهن، کلسیم، پتاسیم، فیبر، ویتامین K، منیزیم، فسفر و … از خواص بسیار زیادی برای بچه ها و بزرگترها برخوردار است.

از جمله خواص کشمش سبز می توان به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، ، تقویت استحکام استخوان ها، پیشگیری از سرطان، تقویت سلامت قلب، بهبود عملکرد مغز و حافظه، کنترل قند خون، جلوگیری از ضعف و خستگی و مقابله با بسیاری مسائل دیگر اشاره نمود.

بنابراین، همان طور که می بینید، کشمش سبز می تواند گزینه مناسبی برای میان وعده مدرسه و زنگ سرگرمی بچه ها یا یک میان وعده عالی برای افراد شاغل و کارمند در محل کار باشد.

سوالات متداول در طرز تهیه کشمش سبز خانگی

کشمش سبز از چه انگوری است؟

انگور عسگری و انگور پیکامی به خاطر داشتن طعم شیرین، دانه های گوشتی و بی دانه بودن از برترین گزینه ها برای تهیه کشمش سبز به حساب می آیند.

کشمش سبز قلمی را با چه نوع انگوری درست کنیم؟

در طرز تهیه کشمش سبز قلمی باید از انگور سبز پیکامی بهره ببرید.

کشمش سبز کاشمر چه تفاوتی با دیگر انواع کشمش سبز دارد؟

تنها تفاوت این است که در طرز تهیه کشمش سبز کاشمر از انگور کاشمر استفاده می گردد.

طرز تهیه کشمش تیزابی چگونه است؟

برای تهیه کشمش تیزابی، خوشه های انگور را به مدت یک دقیقه در تیزاب غوطه ور می نمایند. سپس، انگورها را آبکشی نموده و به روش دلخواه خشک می نمایند. با این روش، انگورها با سرعت بیشتر و شکل ظاهری بهتری کشمش می شوند. با این حال، تیزاب از ترکیبات مضری برخوردار است و می تواند برای سلامت بدن زیان آور باشد.

طرز تهیه کشمش با روغن و پودر چگونه است؟

در این جا منظور از روغن و پودر همان روغن سبزه و پودر کربنات پتاسیم است که ترکیبات تیزاب را تشکیل می دهند. در این روش، به ازای هر لیتر آب باید از 50 گرم پودر کربنات پتاسیم خوراکی و 20 گرم روغن سبزه بهره ببرید. سپس، انگورهای شسته شده را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه در این محلول غوطه ور نموده و در سایه آویزان کنید.

با این روش، روند تبدیل انگور به کشمش سریع تر خواهد بود. اما با توجه به مضر بودن ترکیبات موجود در تیزاب و گوگرد، خصوصا در روش خانگی، طرز تهیه کشمش با گوگرد یا تیزاب اصلا توصیه نمی گردد.

محصولات مرتبط

زرشک پفکی 100 گرمی فامیلا

29,395 تومان 49,000 تومان 40% تخفیف

کشمش پلویی بسته سلفونی 400 گرمی آذوقه

124,900 تومان 135,900 تومان 8% تخفیف

ادویه مرغ و ماهی پت100گرمی گلها

48,394 تومان 79,950 تومان 39% تخفیف

آویشن 50 گرمی سانتین

78,900 تومان 79,900 تومان 1% تخفیف

آبلیمو 1 لیتری اروم آدا

59,370 تومان 89,900 تومان 34% تخفیف

سرکه سفید 3000 گرمی کیمبال

84,900 تومان 125,000 تومان 32% تخفیف

سفیدنماینده سطوح و البسه معمولی 1000 گرمی بوژنه

18,300 تومان 20,329 تومان 10% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 3 مهر 1403 بروزرسانی: 3 مهر 1403 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2591

به "2 روش تهیه کشمش سبز قلمی سایه خشک و با آب جوش بدون تیزاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 روش تهیه کشمش سبز قلمی سایه خشک و با آب جوش بدون تیزاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید