آب بر آتش جنگ در مرزهای تاجیکستان و قرقیزستان

به گزارش کالارنا، با افزایش تنش های مرگبار در مرزهای دو کشور قرقیزستان و تاجیکستان، انتها سران بیشکک و دوشنبه، آب بر آتش نزاع آبی که می توانست تبدیل به جنگی فراگیر گردد، ریختند و بر سر آتش بس دائم توافق کردند.

آب بر آتش جنگ در مرزهای تاجیکستان و قرقیزستان

به گزارش سایت شبکه خبری دویچه وله، بعد از دو روز مذاکرات تلفنی سدیر جباروف و امامعلی رحمانف، رؤسای جمهوری قرقیزستان و تاجیکستان و همین طور وزرای امنیت ملی دو کشور، طرفین توافق کردند، نیروهای خود را از مرز عقب کشیده و وارد آتش بسی دائم شوند. آنها قرار است طی دوهفته آینده دیداری هم داشته باشند تا مسائل به طور کامل حل و فصل شده و زمینه گفت و گو ها برای مشخص خطوط مرزی را فراهم نمایند. مرزهای مشترک دو کشور به 972 کیلومتر می رسد. اما تنها 520 کیلومتر از آن دارای مرز رسمی است. پس از اعلام خبر توافق دو طرف، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در تماسی تلفنی با آنان، از هر دو طرف خواست به این توافق پایبند بمانند.

این توافق در حالی به دست آمد که درست ساعتی قبل از آن، قرقیزستان، تاجیکستان را متهم به انتقال نیروها و تجهیزات نظامی به مرز کرد و بیشکک نیز تهدید کرد، در صورت ادامه این فرایند، آنان نیز اقدام به انتقال نیرو به مرزها خواهند کرد. اما بعد از توافق به نظر می رسید، هر اندازه مقامات دو طرف خواستار بازگشت آرامش به مرزها هستند و در پی حل مشکل هستند، مردم منطقه همچنان نگران از شرایط آبی خود و کشاورزی منطقه دچار تنش هستند. به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، اندکی پس از این توافق، صدها نفر در بیشکک پایتخت قرقیزستان در خیابان منتهی به دفتر دولت این کشور تجمع کردند و از دولت خواستند به آنها سلاح بدهد تا با تاجیکستان بجنگند؛ خواسته ای که شورای امنیت ملی قرقیزستان خاطرنشان کرد برآورده کردن آن غیر ممکن است، زیرا می تواند عواقب سنگینی برای کشور داشته باشد.

چرا جنگ؟

در جنگ های جدید همواره پای آب در میان خواهد بود. همان طور که در این منازعه خونبار یک هفته ای که منجر به کشته و مجروح شدن ده ها نفر شد، آب نقش اول را بازی می کرد. درگیری بین دو همسایه بازمانده از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی هفته گذشته پس از آن شروع شد که مقامات تاجیکستان تصمیم گرفتند برای نظارت بر تأسیسات آبرسانی باقی مانده از دوره اتحاد جماهیر شوروی در مرز با قرقیزستان، در منطقه روستایی کوک تاش دوربین های امنیتی و نظارتی نصب نمایند. این در حالی است که هر دو کشور که با وجود گذشت 30 سال از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال یافتن فاقد مرزبندی های قانونی و رسمی در بعضی مناطق هستند، ادعای مالکیت بر این تأسیسات را دارند. به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، اقدام تاجیکستان با واکنش ساکنان قرقیز در این منطقه روستایی روبرو شد. آنان در اعتراض به این عمل کوشش کردند با پرتاب سنگ مانع کار این دوربین های نظارتی شوند. همین کافی بود تا جرقه نزاعی خونین را بین مردم و نیروهای امنیتی دو کشور روشن کند. نزاعی که در آن مردم دو کشور به سمت یکدیگر سنگ پرانی می کردند و سربازان آنها به سمت یکدیگر خمپاره شلیک می کردند. این درگیری ها، 49 کشته برجا گذاشت. قرقیزستان اعلام نموده، در نتیجه این درگیری ها حداقل 34 شهفرایند این کشور که به جز سه نفر همگی نظامی بوده اند، کشته شده و 132 نفر نیز زخمی شدند. قرقیزستان همچنین خبر داده، یک ایستگاه مرزی این کشور و خانه شماری از شهفرایندان آن به آتش کشیده شده است. در همین حال منابع محلی تاجیکستان هم خبر داده اند 15 نفر از شهفرایندان این کشور جان خود را در این درگیری ها از دست داده اند. 4 نفر از این افراد مرزبان بوده اند. تاجیکستان همچنین خبر داده یک پل این کشور در گلوله باران نیروهای قرقیزستانی آسیب جدی دیده است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 خرداد 1400 بروزرسانی: 22 خرداد 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1915

به "آب بر آتش جنگ در مرزهای تاجیکستان و قرقیزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب بر آتش جنگ در مرزهای تاجیکستان و قرقیزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید